Veterantogs forening trues af lukning

Måske er det sidste veterantog kørt ud fra Lunderskov

Måske var juletoget i Haderslev (billedet) det sidste veterantog, som kørte ud fra Lunderskov.


Af Svend Erik Brodersen
journalist (DJ

LUNDERSKOV: Der hænger mørke skyer over det gamle remisanlæg i Lunderskov. Togklubben Sydjyllands Veterantog trues af lukning. Klubben står måske snart uden formand, og er i øjeblikket også uden trafikansvarlig. Og det betyder, at der ikke må køres veterantog overhovedet.

”Endnu er intet afgjort, men fremtiden for foreningen for, Sydjyllands Veterantog, ser dyster ud”, skriver foreningens støtteklub KLK i medlemsbladet Togfløjten’s seneste nummer.

Problemerne skyldes blandt andet, at foreningens nuværende formand, Henrik Cordz, har bekendtgjort, at han trækker sig på en forestående generalforsamling. Og han er også sekretær og trafikansvarlig. Og sidstnævnte vigtige post har han allerede frasagt sig gældende fra årsskiftet.

”Jeg har et arbejde, hvor jeg er væk fra hjemmet i 55 og 80 timer om ugen. Jeg er derfor brændt ud, og der skal nu nye kræfter til”, siger Henrik Cordz til medlemsbladet om sin beslutning.

Sydjyllands Veterantog, SJVT, er oprindeligt en udløber fra Lokomotivklubben KLK, som så dagens lys først i 1960’erne- klubben fungerer i dag som støtteforening for SJVT, som hvis hovedopgave er at køre veterantog og vedligeholde og renoverede gammelt nostalgisk togmateriel.

Og det foregår i den tidligere DSB-remise for lokomotiver i Lunderskov. Bygninger, som ejes af Bane Danmark, men som benyttes af Danmarks Jernbanemuseum, som så har stillet dem og materiellet til rådighed for SJVT.

Et alvorligt slag 

Et alvorligt slag for foreningen er også, at klubben ikke mere har nogen fast strækning at køre veterantog på, idet mange års kørsler med stor succes på Bane Danmarks strækning gennem den smukke Grejsdalen mellem Vejle og Jelling måtte stoppe sidste sommer, fordi strækningen  fik nyt signalantal, der kræver teknik, som det gamle togmateriel ikke kan leve op til.

 Medlemsbladet Togfløjten påpeger endvidere, at SVJT også mangler nye og yngre medlemmer og stiller spørgsmål ved om der vil være kræfter nok hos de bestående, der hovedsageligt består af ældre medlemmer, til at løfte større snart krævede arbejder på de gamle lokomotiver. Et damplokomotiv fra 1916 og et diesellokomotiv fra 1952.

Måske det sidst tog

Togfløjten trækker de sorte skyer over foreningen således op:
”Hvis det ikke lykkes at finde en ny formand, sekretær og trafikansvarlig, så var julekørslerne på Haderslevbanen måske de sidste tog der kommer til at køre i lang tid – måske nogensinde”.
Og bladet antyder, hvis det ikke lykkes at besætte de ledige pladser, så er der ikke andre muligheder, at det togmateriel – som i øvrigt er lånt af Danmarks Jernbanemuseum  – må leves tilbage og at sidste mand slukker og lukker for mange års aktiviteter i Lunderskov.

Se også