Gitte Sølbeck har succes med sit nye firma i Lindegade

Gitte Dall Sølbeck startede op fra ingenting i et værelse derhjemme og startede med at have kun én kunde.

Af journalist Henri Nissen

Gitte Dall Sølbeck startede for 2 ½ år siden op fra ingenting i et værelse derhjemme og havde kun én kunde. Der var corona og usikkerhed…

Dog har der været nok at lave lige siden, fortæller hun, og efter 9 måneder var der så meget arbejde, at Gitte måtte have hjælp af en medarbejder.

Efter et år kunne to ikke længere klare opgaverne selv, og der blev ansat to mere i løbet at kort tid.

Det ene værelse var nu ikke nok, da de to blev til fire, og der måtte inddrages et værelse mere, og det trivedes alle fint med. Lige indtil en dag, da Gitte løb forbi Lindegade 56B.

Købte hele huset!

Butikken havde stået tom et stykke tid og var til leje. Hun kiggede ind ad vinduerne.

– Det så spændende ud, og måske skulle vi have mere plads i DS Outsource, og familien skulle have deres hjem tilbage, tænkte Gitte.

I stedet for at leje lokalet blev hun hurtigt enig med udlejer om, at hun lige så godt kunne købe hele ejendommen!

Der var så to lejemål, hvor en frisør lejer det ene. Det gik stærkt og lokalerne blev hurtigt renoveret og forvandlet til et dejligt og smart kontor med plads til 7 skriveborde, som stod klar til indvielse fredag den 11. maj 23.

Gitte startede alene. Nu er de fire. Og strategien er at ansætte yderligere medarbejdere, som kan udfylde pladserne i det nye domicil på Lindegade 56B i Christiansfeld.

10 års erfaring

Forud for etableringen af sit eget firma, var Gitte 10 år i et af de større revisionshuse, hvor hun var leder for afdelingen for outsourcing med 20 medarbejdere.

Med ”outsource” menes simpelthen, at en virksomhed lægger nogle interne opgaver – som fx regnskab – ud til et andet firma. I dette tilfælde altså Gittes firma.

Holder styr på økonomien

– Vi laver alt, lige fra bogholderi og løn til økonomichef-opgaver. Dette indbefatter også rapporteringer til banken, budgetter, nøgletal og likviditetsopfølgninger, forklarer Gitte Dall Sølbeck.

– Vi har fokus på at skabe værdi for kunderne. Derfor er vi hurtige, effektive og udnytter systemerne.

System- og arbejdsgangsoptimeringer er vigtige i DS Outsource. At være digitale er meget vigtigt for os.

Bogføringen skal klares så effektivt og korrekt som overhovedet muligt, så vi kan bruge tid på det, som virkelig giver værdi for kunderne, mener Gitte.

Gitte Dall Sølbeck har lige holdt indvielse af sit nye domicil i Lindegade i Christiansfeld.

Få overblik!

– Vi udfordrer vores kunder til at få overblik over deres økonomi og har en løbende opfølgning af deres økonomi samt sparring på det, som er vigtigt netop for dem, siger Gitte.

– Vi har mange års erfaring, som vi bruger til at løse opgaverne for kunderne. Vi er tæt på kunderne, som gør det lettere at se, hvad netop de har brug for, og derfor laver vi også skræddersyede rapporteringsmodeller med overblik og grafer.

– Det lyder jo meget godt, men hjælper det?

– Vi oplever, at flere forstår deres økonomi bedre og bedre, når det løbende bliver gennemgået. Mange virksomheder ved ikke, hvordan det går økonomisk i deres virksomhed, før et regnskab er lavet lang tid efter deres regnskabsår er afsluttet.

Vi tror, at måneds- eller kvartals opfølgninger vil hjælpe en virksomhedsejer eller ledelse til bedre at kunne drive sin virksomhed og til at foretage nødvendige ændringer og forandringer hurtigt.

Arbejder for kunder i hele landet

Selv om virksomheden er lokal, så har de nu kunder lige fra København til Esbjerg og fra Århus til Haderslev.

– Vi kan endda prale med at have en kunde i Dubai. Det er nemt at betjene kunder på afstand fra kontoret i Christiansfeld. Det er det bl.a. fordi papirbilag er afskaffet. Alt gemmes digitalt, og møder kan nemt holdes på fx Teams. Vi har både kunder med et lille behov for bogføring og moms og rigtig store virksomheder, hvor vi hjælper løbende eller som vikar, hvis der opstår et akut behov.

– Hvilke kunder har I?

– Kunderne er ejerforeninger, håndværkere, campingpladser, startups/udviklingsvirksomheder, konsulenter, handelsvirksomheder, produktionsvirksomheder og mange flere.

Tidligere kunder vender tilbage

Flere af Gittes tidligere kunder er vendt tilbage. Det kan både være servicen og prisen, der er på spil, når kunderne ønsker at blive betjent af Gitte igen. En tidligere kollega er nu også ansat i DS Outsource.

Gitte har endnu ikke gjort de store anstrengelser for at få fat i kunderne.

– De glade kunder og samarbejdspartnere anbefaler andre virksomheder til at tage kontakt, og det er vi meget taknemmelige for. Når vi først er begyndt at hjælpe en kunde, så kommer de også ofte med flere opgaver. Kunder, der er betjent i en begrænset periode, fx mellem to ansættelser, vender også tilbage, når de får brug for hjælp igen.

Fleksibelt arbejde

Medarbejderne i DS Outsource har en fleksibel arbejdsdag. Der er frihed under ansvar, og de kan tilrettelægge deres arbejdsdag, så det passer med deres privatliv og kundernes behov. Alle medarbejdere har etableret en hjemmearbejdsplads, så det også er muligt at arbejde hjemmefra på de tidspunkter, hvor der er behov for det.

– Det er meget vigtigt at have glade medarbejdere, der trives i en hektisk hverdag, men også har passende udfordringer og kontinuerligt udvikler sig, siger Gitte Dall Sølbeck. Hun ønsker, at DS Outsource skal være en attraktiv arbejdsplads, og når der arbejdes flittigt, skal der også være en gevinst. Derfor har medarbejderne en bonusordning, så de også får del i succesen.

Ansatte tidligere chef

Gitte ansatte sin tidligere chef, Jan, i december sidste år. De har tidligere haft et godt samarbejde. Jan henvendte sig, fordi han ønskede en mere fleksibel og fri måde at arbejde på, som kunne give ham plads til at rejse mere, end man normalt kan. Og Gitte havde en stor kunde, som efterspurgte mere hjælp. Så Jan rejser i 4-5 uger ad gangen flere gange om året og har noget af sit arbejde med. Digitalisering har gjort, at det er lige meget, om opgaverne bliver lavet på Bali, i Christiansfeld eller hos kunden.

Når Jan er hjemme fra sine rejser, arbejder han hos kunderne og får så de opgaver med på rejsen, der kan laves på afstand.

Se også