Skolebørn med livsvigtig opgave
Kl. 7.25 møder en gruppe elever på skift om morgenen ved Christiansfeld Skole for at klæde sig i gult og hjælpe skolens børn over Lindegade ved Netto.
Lige nu er der ti elever med dette ansvar. To af disse elever skal på skift stille hver morgen, uanset årstid og vejrlig, og forsøge at ryste morgensøvnigheden af sig. Opgaven er at hjælpe skolens børn sikkert over Lindegade.
Alle eleverne kommer fra 6. klasse på Christiansfeld Skole.
Utålmodige trafikanter
Ifølge Rådet for Sikker Trafik er det ikke altid en nem opgave, disse elever har meldt sig til. Generelt er der stor opbakning til landets skolepatruljer i befolkningen.
Med deres arbejde er de nemlig med til at hjælpe mindre børn over trafikerede veje ved skoler om morgenen. Og så er de medvirkende til, at bilisterne på skolevejen sænker farten og har øget opmærksomhed rettet mod børn på vejen.
Dog er det ikke altid så positivt. Rådet for Sikker Trafik og LB Forsikring har i foråret 2022 gennemført en undersøgelse blandt 2.085 elever. Hver fjerde skolepatrulje-elev har oplevet at blive råbt ad og skældt ud. Næsten hver tredje svarer, at de er blevet dyttet ad. Alligevel er 9 ud af 10 skolepatrulje-elever glade for og trygge ved at stå skolepatrulje.
Positive patrulje-elever
Dette billede bekræfter fire elever fra 6. klasse på Christiansfeld Skole.
Mathilde, Casper, Victor og Malte har indvilliget i at fortælle om deres arbejde, bistået af lærer Maria Juhl, der også er ansvarlig for skolepatruljen.
”Det er hyggeligt at stå og hjælpe børn over vejen,” fortæller Malte. ”Det er sjovt at måtte ”dirigere” trafikken lidt, og det giver en god følelse,” fortsætter han.
Det er de andre tre fra skolepatruljen enige i.
”Det er hyggeligt at snakke med den, man står sammen med, og hilse på vennernes forældre,” siger Mathilde.
”Og så får I også en biografbillet sidst på sæsonen,” supplerer Maria Juhl.
Eleverne oplever ikke, at trafikanterne i Christiansfeld er så negative eller utålmodige som i undersøgelsen fra Rådet for Sikker Trafik.
”Bilerne kan godt komme lidt tæt på, inden de standser,” siger Mathilde. ”Ja, nogle gange er der ikke en gang en meters afstand,” supplerer Malte.
”De større elever retter sig ikke altid efter anvisningerne og cykler bare over,” siger Casper.
Og det gælder vist også nogle gange voksne, der så bare går over.
”Vi snakker om tingene efterfølgende,” fortæller deres lærer Maria, ”og vi har også snakket om at kunne aflæse trafikken og situationen.”
Solen kan blænde bilister og gøre, at skolepatruljen kan være svær at se, selv om de bærer reflekser og gule veste.
Nu begynder den ”sure” periode med mørke og regn. De fire unge mennesker er enige om, at det så godt kan blive lidt hårdt og mindre rart at skulle tidligt op om morgenen på skift en dag hver uge.
De har dog ikke tænkt sig at springe fra, men glæder sig over at kunne gøre en forskel.
I september måned har der netop kørt en kampagne, ”Pas godt på skolepatruljen”, i 78 kommuner. Formålet med kampagnen er at få fokus på elevernes vigtige arbejde og funktion på skolevejene.
I Danmark blev skolepatruljer anvendt første gang i 1949 på Sundpark Skole på Amager efter inspiration fra USA.