Ingen ventetid i Taps og Christiansfeld
Lokale bilmekanikere kan ofte tage biler ind til reparation fra dag til.
”Der er længere ventetid end normalt,” udtaler Erik S. Rasmussen, der er direktør for Dansk Bilbrancheråd. ”Man bør forvente omkring to til tre ugers ventetid på service eller reparation af biler.”
Årsagen er de lange leveringstider på nye biler, fortæller Jacob Mortensen, der er kædechef ved Bosch Car Service.
Helt så galt står det dog ikke til i Christiansfeld og Taps.
Højst en uges ventetid
Poul Larsen, der er indehaver af Taps Autoservice, fortæller, at han ikke har mere travlt end tidligere.
”Der er højst en uges ventetid på reparationer,” fortæller han. ”Men for øjeblikket bruger folk nok flere penge på deres gamle biler i stedet for at købe en ny,” tilføjer han.
Taps Autoservice kunne i 2020 fejre 25 års jubilæum. Poul overtog værkstedet i 1995 efter sin far, der byggede værkstedet i 1965. Indtil farens død i 2018 gik han til hånde hos sin søn, når denne manglede lidt hjælp. Det er ellers et en-mands værksted, hvor alle bilmærker, men ikke mindst Ford og VW-biler, bliver repareret.
Der er sket en del forandringer på de nu 27 år, Poul har haft værkstedet.
”Bilerne er blevet meget mere tekniske, og jeg har i tidens løb ofret mange penge på diagnose-udstyr. Man kommer ikke udenom en computer i dag, når bilerne skal efterses og repareres,” siger Poul.
Poul er meget tilfreds med arbejdet som mekaniker og tilværelsen som selvstændig. ”Så kan man bestemme selv,” konstaterer han.
Dag-til-dag tider
Heller ikke Erling Sønnichsen, der er indehaver af Christiansfeld Trafikcenter ved OK Plus tanken, oplever, at de har lange ventetider.
”Vi har ikke så travlt for øjeblikket, og folk kan næsten få dag-til-dag tider på mindre reparationer og dækskifte,” oplyser Erling Sønnichsen.
”Kunderne får ofte kun lavet de mest nødvendige ting, da uvished om økonomi og stor usikkerhed om fremtiden påvirker kundernes behov,” tilføjer han. Man oplever heller ikke de store problemer med at få reservedele hjem.
Fra Bosch Car Service forlyder det, at der i øjeblikket udføres mellem 25 og 30 procent flere autoreparationer end normalt, og at kunderne beholder deres gamle bil længere end tidligere.
Bosch åbnede sidste år en ny mikrochip fabrik i Dresden i Tyskland og har også udvidet reservedelsproduktionen i Europa.