Langsom sagsbehandling koster skattemillioner

Og fortsat usikkert om forhøjelse med 3,3 millioner kr. holder vand...

Banesporet i Vamdrup, som skal fornyes, forbinder virksomheden Dansk Auto Logik i Vamdrup med det europæiske jernbanenet og dermed de store bilfabrikker i Europa.

VAMDRUP: På et tidspunkt i 2023 besluttede politikerne i Kolding Kommune at investere i et nyt banespor i Vamdrups industriområde. Prisen lød i et overslag på 7,2 millioner kroner. Men først nu slipper systemet pengene fri. I ventetiden er projektet bare blevet 3,3 millioner skattekroner dyrere.

Avisen har spurgt ind til sagen hos kommunen. Her afsløres, at det fortsat langt fra er sikkert, at det nye bevilgede beløb på 10,5 millioner kroner holder vand. Udførelsen af arbejdet ligger nemlig først nu i udbud hos firmaer, som kan den slags med banespor:

– Vi kender først den endelige pris, når tilbuddene om en uges tid indløber, siger behandleren af sagen, Brian Simmelsgaard fra Kolding Kommune. Og han tilføjer:

– Men det kan jo også være, at projektet bliver billigere. Men det ved vi først, når tilbuddene i løbet en uges tid indløber.

I et udsendt referat fra udvalget Økonomi og Strategi fremgår, at en del af fordyrelsen skyldes, at BaneDanmark i ventetiden har stillet nye krav til kvaliteten af det nye spor.

Ikke afstemt med BaneDanmark

Det viser sig dog nu, at det første overslag fra 2023 på 7,2 millioner kroner ikke var afstemt med BaneDanmark, men alene udarbejdet efter rådgivning fra et privat firma, som kommunen har hyret til opgaven. Oplysningen bekræftes af Brian Simmelsgaard.

Siden godkendelse af overslaget på de 7,2 millioner kroner er prisen på skinner også steget kraftigt. Det skyldes stor efterspørgsel på netop skinner og sveller, idet ikke alene i Danmark, men overalt i Europa, udskiftes der netop i disse år i stor udstrækning banespor.

Krav fra BaneDanmark

Sagen om det nye banespor i Vamdrup blev oprindeligt startet op efter krav fra BaneDanmark, der er tilsynsmyndighed. Og herfra gik man så hårdt til værks, at parerede kommunen ikke ordre, så truede BaneDanmark med helt at lukke sporet for al togtrafik.

Det hele handler om sporet, der forbinder den store virksomhed Dansk Auto Logik med spornettet på Vamdrup station og dermed også til det europæiske jernbanenet.

Det fremgår i øvrigt også af sagen, at Dansk Auto Logik også bidrager med et beløb til projektet, men hvor meget, det drejer sig om, vil kommunen ikke rykke ud med, da det handler om en privat sag, men Brian Simmelsgaard røber dog, at beløbet kun omfatter en mindre del, som er til brug på virksomhedens eget ansvarsområde.

Meget benyttet spor

Banesporet, det handler om, er i øvrigt meget benyttet. Det befares dagligt af lange godstog læsset i to etager med nye biler fra de store europæiske bilfabrikker.

Efter den seneste udvikling er der nu lagt op til, at det praktiske arbejde med udskiftning af det nedslidte spor kan påbegyndes i september i år. Der er i hvert fald ifølge kommunen både bestilt byggeherreleverance, skinner og sveller til projektet.

De nu foreløbigt manglende 3,3 millioner kroner har udvalget Økonomi og Strategi bevilget som tillæg til bestående anlægsbevillig på 7,2 millioner fra 2023.

Se også