Omfattende sporfornyelse mellem Vamdrup og Lunderskov

I Vamdrup er der fx ved industrijernbanesporet ved Bavnevej/Østermarksvej allerede etableret en større logistik- og byggeplads i form af et stort antal skure monteret i to etager.

VAMDRUP/LUNDERSKOV: Jernbanen mellem Fredericia og Padborg skal flere steder have helt nyt spor. Det gælder bl.a. for strækningen mellem Vamdrup og Lunderskov. Banedanmark er derfor, i samarbejde med entreprenørfirmaet MJ Eriksson, i fuld gang med at lægge sidste hånd på forberedelserne.

Det er et omfattende projekt, som vil berøre mange mennesker på Vamdrup-Lunderskov-egnen. Der vil nemlig blive arbejdet i døgndrift, og de store entreprenørmaskiner, der skal bruges til arbejdet, vil i perioder medføre både støj og rystelser.

På strækningen mellem Vamdrup og Lunderskov skal der fx lægges helt nye skinner, sveller og skærveballast. Endvidere skal sporkassen, som er fundamentet under sporet, fornyes. Flere sporskifter skal også fornyes.

Fællesavisen erfarer, at arbejdet forventes påbegyndt allerede her til september 2024 og afsluttes først i januar 2025. Arbejdet mellem Vamdrup og Lunderskov forventes påbegyndt i den sydlige ende af stationsområdet i Vamdrup, nærmere betegnet der, hvor det nye dobbeltspor til Vojens starter, og sluttes i den nordlige ende af Lunderskov station.

Da strækningen er dobbeltsporet, forventer Banedanmark, at størstedelen af arbejdet hovedsageligt bliver udført ved afvikling af togtrafikken i det ene spor, mens arbejdet står på i det andet spor.

Det angives endvidere, at sporfornyelsen er en nødvendig del af et løbende vedligehold af den travle jernbanestrækning, som er en central del af den europæiske banekorridor, der understøtter den internationale transport af gods og passagerer skinnemæssigt, og som ikke alene forbinder Danmark, men hele Nordeuropa med det øvrige Europa.

Banedanmark oplyser endvidere, at med sporfornyelsen forventes både øget rejsekomfort og større sikkerhed, og projektet er samtidig en forudsætning for at kunne udnytte den fulde kapacitet ved indførelsen af et nyt signalanlæg, som er oplyst planlagt til udførelse på strækningen i 2027.

Støj og rystelser

Mens Banedanmark fornyer sporene, kan naboerne til banen i perioder kommer til at opleve nat- og døgnarbejde på skinnerne.

I forbindelse med arbejdet kan der også opleves støj og vibrationer fra skinnekørende entreprenørmaskiner, samt mere tung trafik på vejene til og fra logistik- og byggepladserne.

Som togpassager vil man kunne opleve kørsel med nedsat hastighed og i perioder reduceret drift på strækningen.

Logistik- og byggepladser

I forbindelses med projektet oprettes der en række byggepladser langs med jernbanen. Her er en oversigt over byggepladserne her på egnen:

Rolles Møllevej, Lunderskov, Kirkevejen, Lunderskov, Nagbøl Kirkevej, Lunderskov, Koldingvej, Vamdrup, Jernbanegade, Vamdrup, Banegårdspladsen, Vamdrup og ved Østermarksvej, Vamdrup.

/seb

Se også