Arla skummer fløden af høje mælkepriser – omsatte for godt 43 mia. kr. i 1. halvår

Selvom Arla er et multinationalt selskab, der omsætter for mange milliarder kroner, så ejes selskabet af landmændene. Og overskuddet skal i princippet fordeles mellem mælkeproducenterne i form af højere mælkepriser.

Arla Foods har haft et godt 1. halvårsresultat i 2024, og da man også havde et godt år i 2023, muliggør det en stigning på 36 øre pr. kg i mælkepriserne, samt en halvårlig tillægsbetaling til andelshaverne på 7,2 øre pr. kg mælk.

”Vi er tilfredse med, at det momentum, der er skabt af vores andelshavere og medarbejdere i 2023, er fortsat ind i 2024, siger Peder Tuborgh, som er administrerende direktør, Arla Foods.

– Arla kan præsentere et solidt halvårsresultat med en konkurrencedygtig mælkepris, der baner vejen for forbedrede bæredygtighedsindsatser i fremtiden.”

Forbrugerne betaler

Når der kan udbetales en stigende mælkepris og halvårlige tillægsbetalinger til landmændene, så skyldes det primært, at Arla har kunnet hæve prisen på deres varer med henvisning til stigende råvarepriser.
Men ledelsen i Arla nævner også sit ”transformation- og effektivitetsprogram Fund Our Future og en tilbagevenden vækst i strategiske mærkevarer”.

Arlas strategiske mærker havde en ”volumendrevet omsætningsvækst” på 4,1% i første halvdel af 2024 sammenlignet med en nedgang på 6,0% i første halvdel af 2023.

Væksten på det, Arla kalder sine ”strategiske mærker, har skæppet godt. Lurpak®, Puck® og Arla®, øgede volumen med henholdsvis 7,9%, 4,4% og 3,8% i første halvdel af 2024.

Christiansfeld

Mejeriet i Christiansfeld er stort og et af de få tilbageværende mejerier, men alligevel kun en mindre brik i den store multinationale Arla-koncern.

Det kan i øvrigt være lidt kompliceret at læse Arlas pressemeddelelse om økonomien. Den er formuleret i et ufolkeligt teknisk sprog med ord som volatil markedssituation, performanceprisen, bæredygtighedstiltag, emissionsreducerende tiltag – og lange knudrede sætninger med et højt lixtal. Og alle beløb er opgivet i euro og eurocent, fremfor vores egen danske møntfod.

Hvis man ikke vidste bedre, ville man måske tro, at formålet var at skjule et dårligt regnskab. Men her er grunden nærmere, at regnskabet næsten er for godt…

Skærer man igennem ordene, så har Arla Group de første seks måneder af året haft en omsætning på 475 mia. kr.! og et nettoresultat på 1,203 mia. kroner.

Tilfreds CFO

”Vi er meget tilfredse med at levere en konkurrencedygtig mælkepris. Samtidig er væksten for vores strategiske mærkevarer vendt tilbage, takket være styrken i vores brands og vellykkede indsats for at genvinde vækst. Vi er derfor på en positiv kurs,” siger Torben Dahl Nyholm, CFO (økonomidirektør) i Arla Foods.

Program til at reducere CO2-udslip

”I første halvdel af 2024 har Arla konsolideret sine forskellige bæredygtighedsaktiviteter og -værktøjer under navnet FarmAhead™ Technology,” hedder det i meddelelsen.

”Det er Arlas ambition at reducere udledningen på gårdene med 30% i 2030. På baggrund af de da-tadrevne og forskningsbaserede aktiviteter og værktøjer har Arla formået at reducere næsten 1 million tons CO2e på to år. (CO2e = andre drivhusgasser.) En integreret del af Farm Ahead™ Technology er FarmAhead™ Tillægsmodel, Arlas banebrydende pointbaserede system, der belønner klima- og miljømæssige bæredygtighedsaktiviteter og konkrete tiltag, der reducerer udledningen af CO2e eller er med til at beskytte natur og biodiversitet.”

Landmænd får point

Hver point, som landmanden opnår, udløser 0,03 eurocent per kilo mælk, de leverer til Arla. Aktiviteter med størst forbedringspotentiale udløser flest point, og der er i øjeblikket mulighed for at få op til 80 point.
Siden aktiveringen i juli 2023 har Arlas landmænd fortsat øget pointgennemsnittet fra 49 til 53 i andet kvartal af 2024, oplyser Arla.

”Med den konkurrencedygtige mælkepris og den stærke tillægsbetaling er vores landmænd i stand til fortsat at investere i bæredygtighedsindsatser. Jeg er stolt af, at vores andelshavere har implementeret flere emissionsreducerende tiltag og forbedret deres præstation,” siger Peder Tuborgh, som er administrerende direktør, Arla Foods.

FarmAhead

Ved at knytte Arlas andelshaveres tiltag sammen med kundernes krav om mejeriprodukter med lavere CO2-aftryk har Arla fortsat udviklingen af den kommercielle del af Farm-Ahead™.

Gennem FarmAhead™ Kundepartnerskab kan kunder investere i bæredygtighedstiltag på Arla-gårde ved at betale en højere pris for mejeriprodukter med dokumenterbare CO2e-reduktioner.

Som en del af dette partnerskab får kunder adgang til årlige data om CO2e-udledning, som kan bruges i deres eget arbejde og rapportering. Sidste år blev flere britiske kunder en del af FarmAhead™ Kundepartnerskab, og i juni 2024 tilsluttede alle Arlas danske detail- og foodservicekunder sig.

’Volatile’ markeder

”Når vi ser frem imod anden halvdel af 2024, forventer Arla, at de volatile markedsforhold drevet af geopolitiske spændinger og usikkerhed vil fortsætte,” forudser ledelsen. (Volatile betyder bare flygtige, foranderlige. Og de ”geopolitiske spændinger” er krigen mellem Rusland og Ukraine red.)

”Dog bør den positive tendens i forbrugernes købekraft for første halvdel af 2024 fortsætte ind i anden halvdel især i Europa, da inflationspresset fortsætter med at aftage, og lønningerne stiger,” fortsætter ledelsen.

”Dette forventes at resultere i en fortsat stigning i efterspørgslen efter mejeriprodukter, selvom det er usikkert, hvordan forbrugerne vil reagere på de forventede højere detailpris niveauer som følge af stigninger i råvarepriserne. Usikkerheden understreges også af et mindre volumen af tilgængelig mælk på globalt plan,” forklarer Arlas ledelse.

Opjusterer forventninger

Arla har justeret sine forventninger til årets omsætning fra 13,2-13,7 milliarder euro til 13,4-13,9 milliarder euro og forventer stadig at levere en fortjeneste inden for intervallet 2,8-3,2%. Arla har også justeret sine forventninger til omsætningsvækst baseret på strategiske mærkevarer, drevet af volumen fra 1,0-3,0% til 3,0-4,0%.

Klima-strategi

”Gennem Arlas klimastrategi, herunder Farm-Ahead™ Tillægmodellen, forventer Arla at bevare det nuværende momentum i bestræbelserne på at reducere virksomhedens klimapåvirkning. Arla forventer fuldt ud at nå målene om reduktion af emissioner i 2030 – en reduktion på 63% inden for scope1 og 2 og en reduktion på 30% inden for scope 3 pr. kg mælk og valle.”

”Vi er stolte af, at Arla Foods klarer sig godt på et volatilt globalt marked. Kunder over hele verden efterspørger vores produkter, vi er klar til at levere, og vi vil fortsætte med at investere i virksomhedens fremtid”, siger Peder Tuborgh i Arlas udsendte meddelelse.

Kort sagt: Arla har et flot halvårsresultat, som kommer mælke-producenterne til gode. Men bagsiden er, at forbrugerne har måttet betale væsentligt mere for mælk, smør og andre mejeriprodukter i butikkerne.

Arla ejes af 8.000 landmænd

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8.000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland.

Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®.

Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Nøgletal for 2024 halvårsresultat

  • Koncernomsætning: 6,6 mia. EUR
  • Arla-indtjening: 47,5 EUR-cent/kg
  • Mælkemængde: 7.0 mia. kg
  • Nettoresultatandel af omsætning: 2,5%
  • Nettoeffektivitetsgevinster: 62 mio. EUR
  • Gearing: 2,8
  • Samlet volumendrevet omsætningsvækst for strategiske brands: 4,1%.
Se også