Ro på – sikrer højere faglighed
LÆSERBREV: Mit mål er, at flere børn kan trives, lære og udvikle sig. Vi har i Kolding fagligt dygtige og engagerede pædagoger og lærere, men der er brug for ro på.
Det har vi i forligskredsen kaldt ”Stærke børnefællesskaber”. For mig er det vigtigt, at flest mulige børn sikres et fællesskab, så tæt på hvor de bor som muligt. Det gør vi ved at tilføre midler til at ansætte pædagogisk uddannet personale og oprette interne støttefunktioner som ressourcepædagoger i dagtilbuddene. Ligesom minimumsnormeringen selvfølgelig gælder.
Kolding ligger pænt i forhold til at have flest uddannede pædagoger. Og dagtilbuddene har været dygtige til at løfte fagligheden så højt, at Kolding faktisk er den kommune, Lillehammer henviser til, når kommuner i Danmark skal se, hvordan man arbejder med fagligheden. Det gør mig stolt af kommunens ansatte på dagtilbudsområdet.
For mig er det vigtigt, at flest mulige elever bevarer tilknytningen til deres lokale folkeskole. Både FN og dansk lovgivning er tydelige, i forhold til at folkeskolen skal være inkluderende. Det er det, vi i Kolding kalder ”En god skole for alle”. At rumme flest mulige elever kræver understøttelse af et inkluderende læringsmiljø og ansættelse af flere lærere og mere pædagogisk personale. Samtidig med de fysiske rammer skal være i orden. Derfor har vi i forligskredsen sat midler af til det. Derudover er der sikret midler til kompetenceløft, så lærere og pædagoger løbende får et fagligt løft.
Samtidig er det vigtigt for mig, at der er et specialtilbud for de børn, hvis behov bedst tilgodeses der, og at der er afsat midler til Tinghøj og Toppen. De børn, der har deres hjem der, de skal have ordentlige forhold. For kommunes tilbud skal være udviklende og omsorgsfulde tilbud til alle børn.
Hans Holmer (SF)
Formand for Børn- og
Uddannelse
Kolding Byråd
Skovbogade 8, Kolding