Skinnefræseren har igen været på spil

Sådan ser fræsetoget ud ved dagslys. Fræsetoget er knap 44 meter langt og vejer 155 tons med fræsespånerne. Det har to fræsehjul og et slibehjul i hver side. Togets kørehastighed er max 70 km/t på danske skinner. Når det fræser skinner, kører fræsetoget meget langsomt – kun op til 0,6 km/t. (Foto: Banedanmark)

VAMDRUP/LUNDERSKOV: Hvis du bor i Vamdrup/Lunderskov-området, hvor du til dagligt kan høre lyden fra mange tog, der suser forbi, så har du måske bemærket, at der den seneste tid om natten er kommet en anden lyd fra skinnerne.

Og det er ganske vist. For det er Banedanmarks store skinnefræser, der igen har været på spil i vores område. Maskinen har nemlig kørt flittigt på strækningen Lunderskov-Vamdrup-Vojens siden den 17. november og sluttede først i den netop forløbne uge.

BaneDanmark oplyser, at skinnefræsningen udføres bl.a. for at forhindre små revner i jernbaneskinnerne i at vokse sig store og dermed sikre, at skinnenettet til stadighed er i god form.

Kører om natten

Fræsertoget udføres af en 155 tons tung maskine betjent af et hold specialister. Toget kører om natten. Det sker ikke for at forstyrre folks nattesøvn, men for at forstyrre den almindelige togdrift mindst muligt. Arbejdet udføres på en måde, så det jern, som slibes af skinnerne, kan genbruges.

Skinneslibningen bidrager også til en behageligere og mere støjfri kørsel for de almindelige tog. Og dem kommer der rigtigt mange af døgnet rundt på strækningen, hvor skinnefræsningen netop har fundet sted.

/ seb

Se også