Folk vil godt have mad med hjem fra restauranten

Barley & Grapes har forsøgt med mindre portioner for også at undgå madspild.

Søren Vestergaard Frandsen fra Barley & Grapes Gastropub i Christiansfeld.

”I Danmark smider vi årligt 814.000 ton mad ud, som kunne være spist og heraf går 41.000 ton mad årligt til spilde hos de danske hoteller og kroer”.

Dette afslører en opgørelse fra 2021 ifølge Miljøministeriet.

I en ny undersøgelse vil 78 procent af danskerne dog gerne nedbringe madspildet. Undersøgelsen er foretaget af Epinion for Arla Pro.

”Tre ud af fire danskere vil faktisk gerne tage den overskydende mad med hjem, hvis de altså fik mulighed for det,” er en af konklusionerne fra undersøgelsen.

Barley & Grapes

Hos Barley & Grapes Gastro-pub i Christiansfeld har gæsterne længe haft mulighed for at tage maden med hjem.

”Gæsterne får mulighed for at tage den overskydende mad med hjem i en flamingobakke,” fortæller Søren Frandsen fra restauranten.

”Og gæsterne har bestemt benyttet sig af muligheden. Vi har også tilbudt dem valget af os selv, hvis vi kunne se, at der var meget tilbage på deres tallerkner,” tilføjer han.

Behovet har imidlertid været mindre siden marts og april måned.

”Her gjorde vi portionerne lidt mindre for at undgå at skulle sætte prisen op. Det har vi så dog alligevel været nødt til her på det sidste,” indrømmer Søren.

Han tilføjer, at han så småt den sidste måned har kunnet mærke, at der kommer lidt færre gæster i pubben, muligvis på grund af krisetegnene i samfundet. Alligevel har der dog været så meget aktivitet, at han ind imellem har måttet prioritere restauranten over take-away delen på grund af problemer med bemandingen.

Mere bæredygtighed

Undersøgelsen fra Epinion viser også, at to ud af fem danskere er villige til at betale mere for bæredygtige restaurantbesøg, mens tallet er endnu højere for unge.

”Inden for de seneste år er der kommet øget fokus på bæredygtig madlavning. Derfor er det en naturlig reaktion, at de krav vi fx stiller til vores egen madlavning, også smitter af på vores forventninger til de restauranter og caféer, vi besøger,” siger Jesper Vanghøj, der er marketingsansvarlig hos Arla Pro.

Han håber, at flere restauranter vil gøre det muligt for gæsterne at tage overskydende mad med hjem i køleskabet.

”På den måde får maden et nyt liv dagen efter,” siger han.

Se også