Nyt spil på app skal gøre Skamlingsbanken spændende for børn

Museum Kolding lancerer et helt nyt læringsspil 17. maj 2024 kl. 9.30, som skal gøre børn og unge interesserede i Skamlingsbankens historie.

Idéen til spillet opstod for et par år siden, da tre medarbejdere fra Museum Kolding arbejdede på at skabe en digitalt guidet tur på Skamlingsbanken gennem appen Vizgu. Det blev hurtigt klart, at en traditionel tur ikke ville appellere til det yngre publikum, så konceptet blev omarbejdet til et spil, der ville engagere børn i alderen 7-12 år.

”Mysteriet på Skamlingsbanken repræsenterer en unik fusion af kulturel og historisk læring, fysisk aktivitet i naturen og moderne teknologi,” siger museumsdirektør Rune Lundberg.

Spil om historien

Skamlingsbanken er Syd- og Sønderjyllands højeste punkt – 113 m over havets overflade. Naturen med stejle bakker og slugter er mageløs.
Skamlingsbanken har været et vigtigt samlingssted med kendte talere.

Derfor skal spillet foregå netop her – på toppen af Syd- og Sønderjylland, hvor man derfra kan se over det land, der engang var tysk, men som blev genvundet for Danmark.

Ved at udforske området og løse opgaver på mobiltelefon vil spillerne blive dybt involveret i historien omkring Skamlingsbanken.

Igennem de tre år, Museum Kolding har eksisteret, har museet samarbejdet med den lokale app udviklingsvirksomhed Vizgu.

Begge parter har prøvet at lave et spil, som kombinerer historisk og kulturel læring med bevægelse i naturen – og få det til at virke i et naturområde med svingende mobildækning.

Både underholdende og lærerigt

Esmir Juhl Ibricic, som er direktør for Visgu.

”Det har været en fornøjelse for os at være med til at skabe spillet i samarbejde med Museum Kolding. Jeg betragter mine medarbejdere som nogle af de bedste system- og mobilspiludviklere i Danmark, og resultatet er et spil, der ikke kun er underholdende, men også har en værdifuld uddannelsesmæssig dimension og bidrager til at fortælle historien om den stolte kulturarv, som Skamlingsbanken repræsenterer,” siger Esmir Juhl Ibricic, som er direktør for Visgu.

Tidsrejse til 1863

Mysteriet på Skamlingsbanken tager spillerne på en tidsrejse tilbage til 1863, hvor de møder professoren, der guider dem gennem historien om Skamlingsbankestøtten.

Men en fejl under tidsrejsen fører til, at spillerne blandt andet skal hjælpe Christian Flor med at fange sider til en tale, han har skrevet. Det var nemlig ham, der skrev den tale, som Laurids Skau holdt, og som senere blev meget kendt. Men vinden har taget talen, og hvis ikke spilleren fanger siderne og får dem leveret hurtigt til Laurids Skau, så kan han jo ikke holde sin tale…

Gratis spil på fredag

Museum Kolding og Vizgu håber, at Mysteriet på Skamlingsbanken vil inspirere både børn og voksne til at udforske Danmarks historie på en ny og spændende måde.

Spillet bliver lanceret 17. maj kl. 9.30 med en lille festlighed ved Besøgscentret på Skamlingsbanken.
Efter festligheden er alle velkomne til denne dag i tidsrummet 9.30-14.00 gratis at prøve spillet, der efter lanceringen koster 45 kr. at spille.

Spillet kan downloades via en QR-kode på Skamlingsbanken, et link på Museum Koldings hjemmeside og er en fast del af Vizgus Kunst og Kultur APP Indhold.

Spillet kan kun spilles på Skamlingsbanken.

Karen-Marie/Henri.

Se også