Tømrerelever leverer gabestok til Koldinghus

Traditionelle håndværksdyder har været helt i fokus, når elever fra erhvervsskolen har bygget bænke til Koldinghus - uden el-værktøj.

Faglærer Rasmus Borg Svane Beck guider her tømrerelev Nikolaj Brændekilde.

En keglebane med fire sektioner. Otte bænke bygget af kalmarbrædder. Og så lige en gammeldags gabestok…

Det er en noget anderledes opgave, som 26 tømrerelever fra Grundforløb 2 på erhvervsskolen Hansenberg i de seneste dage har arbejdet på at løse i Slotsgården på Koldinghus. Vel at mærke uden brug af elværktøj.
Onsdag er der deadline, og så skal byggerierne afleveres til Koldinghus, hvor bænkene for eksempel kommer i brug i forbindelse med skolebesøg.

Godt jeg ikke var tømrer dengang…

En af bænkene har Isabella Rasmussen været med til at bygge:

”Bænken er i gammeldags stil, og vi anvender håndsav, høvl og stemmejern, så det bliver så autentisk som muligt. Det tager noget længere tid, end hvis vi havde gang i elværktøjet – og det er også hårdt. Jeg er glad for, at jeg ikke var tømrer dengang, men samtidig er det sjovt at prøve håndværket på den her måde,” fortæller tømrerelev Isabella Rasmussen.

Tømrerelev Isabella Rasmussen er glad for at prøve sit håndværk af på en anderledes måde.

Holdkammeraten Nikolaj Brændekilde er enig:

”Det er godt at prøve. Der er mange udfordringer med værktøjet, for det, vi er vant til at bruge, er meget mere moderne. Men vi får lært værktøjet at kende, og samtidigt er der noget finesse involveret,” forklarer Nikolaj Brændekilde.

Får øje på det finurlige

Faglærer ved Hansenberg Rasmus Borg Svane Beck peger da også netop på, at eleverne via projektet får et helt nyt blik for træet og det traditionelle håndværk:

”Det er en udfordrende opgave for dem, for vi træder ind i en anden verden. I dag er der reelt ingen tømrere, som arbejder på den her måde, og det gør det jo interessant, for egentlig skal vi ikke så langt tilbage i tiden, før vi håndhøvlede mange flere ting,” siger faglæreren.

”Eleverne skal have stor opmærksomhed på træet. Hvor er der knaster, og hvor kan jeg save? Den opmærksomhed betyder, at man opdager finurlige ting,” tilføjer Rasmus Borg Svane Beck.

Faglæreren har selv bygget den bænk, som eleverne skal lade sig inspirere af. Og fremover vil de – sammen med andre gæster – kunne se deres flotte arbejde på Koldinghus.

Anne Louise/Henri.

Se også