Søren Tangaa fra Christiansfeld er kaptajn på Årø-færgen – og kører om DM i rally

Søren Tangaa har også sin egen bil. Han er førstekører for sig selv i disciplinen hillclimb i en historisk Fiat 131 Abarth.
Fiat 131 afløste Fiat 124 i 1974 og blev i 1983 afløst af Fiat Regata.
Tilføjelsen Abarth skyldes østrigske Carlo Abarth, som sammen med italienske Armando Scagliarini oprettede en racerbilsfabrik Abarth i Torino i 1949. Mærket ejes i dag af Fiat, der benytter Abarth for særlige modeller. Logoet forestiller en skorpion på en rød og gul baggrund.

Søren Tangaa, Christiansfeld, ser frem til at spurte på de mindre sønderjyske landeveje på lørdag den 25. maj – sammen med rally-mesteren Johnny Pedersen.

De er nemlig med i anden afdeling af Danmarksmesterskabet i rally.

Men til daglig går det i lidt mere roligt tempo i smult vande. Søren Tangaa har sejlet siden 1988. De sidste ni år som kaptajn på færgen fra Årøsund til Årø syd for Haderslev Fjord.

Søren Tangaa bor ved Frederikshøj nord for Christiansfeld, hvor han er nabo og genbo til Grænsemuseet og Den Gamle Grænsekroen.

Fars motorcykel

– Min interesse for at køre rally stammer nok helt tilbage fra min far, som kørte orienteringsløb på motorcykel. Det var dengang med mange landkort og tulipan-mærker, fortæller Søren Tangaa.
På lørdag er han så med som co-driver for Johnny Pedersen fra Slangerup.

Johnny Pedersen er en yderst erfaren rallykører, som i de senere år har helliget sig rally med en ægte historisk rallybil, en BMW M3, som er noget af det ædleste, der findes indenfor den sport.

Søren Tangaa er til daglig kaptajn på Årø-færgen og fragter beboere og varer til og fra den lille ø ud for Årøsund.

Udover at køre som codriver for Johnny Pedersen har Søren Tangaa også sin egen bil. Han er førstekører for sig selv i hillclimb i en historisk Fiat 131 Abarth.

– Hvad er forskellen på rally og orienteringsløb?

– Ja, rally-kørsel foregår jo på offentlige veje, som er spærret af i nogle timer. Ofte er det mindre landeveje. Denne gang skal vi for eksempel køre på nogle veje nede ved Genner.

Kender du vejene på forhånd?

Nej, men ofte kan man jo undersøge vejene forud. Så laver man notater om, hvor der er et hjørne eller en kurve. Mens man kører, fortæller co-driveren så disse oplysninger til føreren.

– Hvad er det, der giver dig fornøjelsen ved et rally?

– Det er jo at fyre den af og køre stærkt på sikrede veje, så man ikke er til fare for andre. Det gælder jo så om at komme først. Og desuden er der jo kammeratskabet med Johnny, som jeg har haft i mange år, fortæller Søren Tangaa.

Her er Søren Tangaa til venstre som co-pilot sammen med Johnny Pedersen i BMW’en.
Se også