Stepping Friskole bruger Storyline i undervisningen

Børnene lærer bl.a. om den danske ”trekanthandel”, hvor våben og varer blev sendt til Guldkysten – mens slaver blev bragt derfra til de danske vestindiske øer – og skibene vendte tilbage med sukker til København.

– Storyline er en måde at undervise børn på, forklarer skoleleder Rikke Lynge på Stepping Friskole.

– De centrale elementer er fortælling, aktiv medskabelse, kreativitet og socialt tilhørsforhold. Storyline er bygget op omkring en fortælling, som børnene er med til at skabe undervejs.

Sådan et fag har vi på Stepping Friskole. 4 dage om ugen arbejder vi 1,5 time med storylinemetoden. Forløbene har forskellige længder.

Lige nu arbejder indskolingen med Uganda. De er delt i familier. De laver dukker til deres familie. Indretter miniaturehuse og dyrker afgrøder.

Rikke Lynge tiltrådte som skoleleder på Stepping Friskole i 2024.

Mellemtrinet arbejder med Trekantshandlen og er matroser på et fragtskib.

– Storyline er god til emner, hvor det er centralt at sætte sig ind i andre menneskers dagligdag, handlemønstre, tanker og følelser. Det er en spændende tilgang til emner, hvor man kan bruge alle sanser. Male, klippe, smage, bevæge sig, undersøge, bygge modeller – i det hele taget være kreativ. En metode til indlevelse. Vores storylineforløb hænger sammen med morgenens fortælling. Så i denne tid lytter vi til afrikanske myter, fortællinger om afrikanske børns hverdag og Onkel Toms hytte. I dette skoleår har vi også haft storyline om H.C. Andersen og rummet. Storyline er en tværfaglig undervisningsmetode, der passer rigtig godt til den Grundtvig-Koldske tanke om at undervise historisk-poetisk. En virkelig spændende måde at lære på, siger Rikke Lynge.

Se også