Beboere undrer sig over ny skiltning

VAMDRUP: Beboere ved Hvidkærgårdsvej i Bastrup i Vamdrup under sig såre over måden man har valgt at skilte på i området. Fuldstændigt tåbeligt. Det er blevet til noget, der ligner en skilteskov, lyder det.
Det hele startede faktisk med, at der var beboere, som ønskede max. hastigheden over et stykke af Hvidkærgårdsvej sat ned fra 80 km. til 50 km. ved hjælp af byzoneskilte. Både fordi vejstykket, efter deres mening, har ændret sig fra at være en almindelig offentlig ret trafikeret vej til stamvej og skolevej for nye boligområder, der er skudt op på begge sider af vejen.
I mellemtiden blev det bestemt af Kolding Kommune, at hele Bastrup skulle puttes ind i Vamdrups byzone, og det betød, at teksten på alle 50 km byzonetavler skulle ændres fra Bastrup til Vamdrup. Og der røg skiltningen på Hvidkærgårdsvej og de nye boligområder ved vejen også med.
Det betyder nu ved kørsel fra Tøndervej og ad Hvidkærgårdsvej, så ophæves Vamdrups byzone allerede kort efter ved Kirkevejens udmunding. Men for at efterkomme beboernes ønske om lavere hastighed på Hvidkærgårdsvej er der sat almindelige 60 km fartskilte op på stykket forbi boligvejenes udkørsler.
Men da byrådet havde bestemt, at hele Bastrup – og dermed også de nye boligområder ved Hvidkærgårdsvej – skulle inddrages i Vamdrups byzone, har man valgt at sætte nye byzonetavler op med teksten Vamdrup ved hver indkørsel til boligområderne. Og dem er der fem af.
Men det synes beboerne er et underligt valg. De peger på en løsning, som kun ville have krævet flytning af skiltet ved Kirkevejen ud vest for boligområderne, så var hele området- både Hvidkærgårdsvej og vejene i boligområderne – dækket ind som 50 km byzoneområde.
Hos de sagkyndige i kommunen er der åbenbart forståelse for beboernes undren, men der forklares, at man har ved skiltningen fulgt lovgivningen, som siger, at der skal være randbebyggelse helt ud til kørebanen med tilhørende udkørsler for at en vej eller gade må dækkes ind med 50 km byzoneskilte. Og der er ingen randbebyggelse ved Hvidkærgårdsvej. Derfor blev 60 km’s fartskiltene valgt. Og så blev det pointeret, at det alene er politiet, der bestemmer opsætningen af skilte på offentlige veje. Vedkommende der udtalte sig ville dog ikke have navn med i avisen.
Men forklaringen fra kommunen køber beboerne ved Hvidkærgårdsvej åbenbart ikke. De peger på, at der er flere steder i byen, er indført 50 km. byzone uden der er randbebyggelser. Blandt andet et langt stykke på Koldingvej. /sebro.