Vamdrup Banegårds fremtid er fortsat uvis
Banegårdsbygningen i Vamdrup. (Foto: sebro-press)
VAMDRUP: Vamdrup Banegårds fremtid er fortsat uvis. For et par år siden var den af DSB-ejendom dømt til nedrivning. Det var formentlig kun et uset teknisk anlæg i kælderen der forhindrede dødsdommens eksekvering.
Avisen har uden held spurgt indtil status for stationens fremtid hos DSB Ejendom og i denne forbindelse bedt om et interviews, men det havde man åbenbart ikke lyst til. I stedet for har vi modtaget følgende mail fra underdirektør i DSB Ejendomme, Lars Gøtke:
“Vamdrup Station er en vigtig del af vores stationsnetværk, og vi ønsker, at stationerne fungerer bedst muligt for både rejsende og lokalsamfund. Når en lejer fraflytter, ser vi altid på, hvordan vi bedst kan udnytte lokalerne fremadrettet. På nuværende tidspunkt afventer vi den rette løsning for Vamdrup, så vi sikrer, at den fortsat bidrager positivt til byen og de rejsendes oplevelse.”
Det kan nu ikke være ret meget banegården i Vamdrup bidrager positivt til rejsendes oplevelser. Banegården har nemlig gennem flere år været lukket og aflåst for DSB’s kunder. Ny teknik, som fx billetautomat, internet har for længst gjort banegården overflødig for DSB. Fx er ventesalen erstattet af et læskur på perronen, og lokalerne i bygningen har været – og er – lejet ud til private formål.
Station siden 1866
Vamdrup har haft jernbanestation siden 1866, og i 54 år endda som dansk-tysk grænsestation. Den nuværende stationsbygning blev taget i brug i 1956, som hel nyopført. Den er derfor i dag hverken erklæret bevaringsværdig eller fredet, og kan derfor rent lovmæssigt brydes ned uden problemer.
På et tidspunkt ville DSB åbenbart da også gerne af med bygningen. Kolding Kommune fik tilbud om at købe den for et symbolsk beløb på betingelse af, at den blev brugt til offentlige formål til gavn for Vamdrups borgere. Men Vamdrup Byforum sagde den gang – nej tak!
Og så besluttede DSB sig for at rive bygningen ned. Og til dette var, efter de oplysninger vi har, klappet og klart lige indtil man opdagede, at der i kælderen befandt sig et større teknisk anlæg, som styrede stationens signaler med mere.
Det betød, at nedrivningen blev udsat. Og avisen erfarer foreløbig ind til Banedanmark har fået et helt nyt digitalt signalsystem rullet ud, som gør teknikken i kælderen overflødig, og det ventes at ske i 2027.
Så banegårdsbygningen i Vamdrup nok nu lov til at blive stående foreløbig til 2027. Men hvad der derefter skal med den, er stadig uvis, for det giver mailen fra DSB ejendommes underdirektør, Lars Gøtke ikke noget svar på. /seb
Banegårdsbygningen i Vamdrup