Officiel indvielse af Dråbebroen mandag

– Vi lytter til kritikken, og der bliver kigget på løsninger, der kan forbedre brugervenligheden, lover borgmesterkandidat Jakob Ville.

Dråbebroen til venstre erstatter den romantiske Blå Bro, som fodgængere og cyklister her benyttet i et halvt århundrede på deres ture til Christinero. Foto: Kolding Kommune.

Mandag den 29. september kl. 13.30-14.30 inviterer Kolding Kommune til indvielse af den nye Dråbebro over Omfartsvejen.

Dråbebroen, der erstatter den tidligere Blå Bro, har fået en del kritik.

Broen blev dobbelt så dyr – 23 mio. kr. Desuden klages der over, at den er alt for stejl for ældre og handikappede medborgere.

Broen er nemlig blevet placeret lidt nord for den gamle bro, hvor terrænet er lavere, og desuden er den højere af hensyn til lastvogns-trafikken.

Kunstneren Sophia Kalkau har tegnet Dråbebroen.

– Vi stod med en bunden opgave i forhold til at opfylde statslige krav til broens højde for at undgå påkørsler af lastbiler. Det har uundgåeligt gjort broen mere stejl end sin forgænger, forklarer borgmester Knud Erik Langhoff.

– Vi lytter til kritikken, og jeg ved, at der bliver kigget på forskellige alternative løsninger, der kan forbedre brugervenligheden. Dem når vi ikke i mål med til indvielsen, men jeg håber, at der er mange, der har lyst til at komme og se broen ved selvsyn, siger formanden for udvalget Plan og Teknik, Jakob Ville, der har det politiske ansvar for broen. Han er også Venstres borgmesterkandidat ved valget den 18. november.

Ville og Langhoff er dog enige om at rose broens kunstneriske udformning.

– Personligt synes jeg, at det er en arkitektonisk smuk bro, hvor både materialevalg og design tydeligt trækker på byens unikke historie, siger Ville.

– Jeg synes i den grad, at det er lykkedes for kunstneren at skabe en bro, der visuelt er i en klasse for sig, siger borgmester Langhoff.

Kunstneren er Sophia Kalkau, der er inspireret af Christiansfelds brønde og arkitektur. Broens sider er udformet, så skyggerne på broen kan se ud som dråber. Deraf også navnet.

Kunstneren har samarbejdet med Schønherr Landskabsarkitekter, Rambøll, Brødremenigheden og Kolding Kommune. Og entreprenør Jorton A/S satte broen på plads sidst i juli.

Broen er fremstillet i stål hos SM Industries A/S i Rødekro, mens træbeklædningen er udført i eg af Bystrup Maskinsnedkeri.

Projektet var oprindelig i i marts 2021 budgetteret til 11 mio. kr., men endte med at koste 23 mio. kroner. Men så er der også kaffe og kager ved indvielsen!

Se også