Blodbøg ved Vonsild blev Årets Træ

Blodbøgen ved Vonsild Kirke.

Der var tæt kamp om førstepladsen i afstemningen om Årets Træ på kommunens hjemmeside. Blodbøgen ved Vonsild Kirke fik 21,7 procent af de afgivne stemmer og ender dermed som Årets Træ 2026.

Det fortæller formanden for Natur-, Miljø- og Klimaudvalget, Jørn Chemnitz.
Nr. 2 og 3 blev henholdsvis lindetræet i skolegården på Harte Skole, der fik 18,7 procent af stemmerne, og bøgen på Birkemosevej, der fik 17,6 procent.

Vonsilds blodbøg
Den store, smukke blodbøg ved Vonsild Kirke står med sit fine, mørke løv som en flot kontrast til kirkens gule mure og er et markant og historisk vartegn for byen.
Tenna Bloch Klinge, der er medlem af Vonsild Kirkes menighedsråd, har indstillet træet som Årets Træ. Hun glæder sig over, at der er mange, der som hun kan se træets værdi for området.
– Det er et flot træ, der får mange borgere til at stoppe op og nyde træet, når de går forbi. Træet er gammelt og mange af os gamle vonsildborgere husker det, som om træet altid har stået ved siden af kirken, fortæller Tenna Bloch Klinge.
Hun nævner også, at der blev lagt kræfter i at bevare træet i dets fulde omfang, da et nyt sognehus blev opført for år tilbage, og netop det faktum glæder formand for Natur-, Miljø- og Klimaudvalget, Jørn Chemnitz. Det er udvalget, der står bag Årets Træ, og initiativet skal sætte fokus på den betydning, træer har for vores byer og lokalsamfund.
– Der er ingen tvivl om, at træet har en stor betydning for Vonsild og udgør en fin velkomst til kirken og det nye sognehus. Det varmer om hjertet, at både menighedsrådet og arkitekten har tænkt træet ind i placeringen af det nye sognehus, så det har fået lov til at blive stående og ikke er blevet beskåret for at give ekstra plads til nybyggeriet, siger Jørn Chemnitz.

Fejring af Årets Træ
Kolding Kommune fejrer blodbøgen ved Vonsild Kirke som Årets Træ med en lille ceremoni torsdag den 25. juni kl. 16–17. Det foregår ved træet, og alle interesserede er velkomne.
Jørn Chemnitz holder en lille hyldesttale til træet og markerer titlen med et lille messingskilt, der placeres ved træet.
Kolding Kommune er vært ved arrangementet og byder på en kop kaffe, saft og en træstamme-kage.
Ud over Tenna Bloch Klinge er der endnu en indstiller, der har smidt blodbøgen ved Vonsild Kirke i puljen som Årets Træ. De modtager begge en gavekurv, der overrækkes som en del af ceremonien.
Henri.

 

Se også