Vi har ikke fortrudt at vi blev selvstændige

Efter en turbulent overgang fra YouSee er der nu styr på teknikken lokalt. Men foreningen overvejer at udskifte PlayMaker, som ikke er helt stabil. Og man vil gerne hjælpe medlemmerne med wifi-problemer.

Erik Gram-Hanssen og Morten Paaske.

Ca. 1300 husstande i Christiansfeld, Fjelstrup, Sjølund, Stepping og Taps får deres internet eller tv-pakke fra Christiansfeld Net. Og der er mange fordele ved at have en lokal og selvstændig antenneforening, forklarer formand Erik Gram-Hanssen.

– Hos os er man ikke bare kunde, som hos de store udbydere, man er medlem. Det er vores fælles forening, og det er os allesammen, der bestemmer, hvordan vi vil have det, siger han.

Det er nu to år siden, foreningen besluttede at bryde med YouSee.

– Vi kunne se, at priserne bare gik op, servicen gik ned, og indflydelsen forsvandt, forklarer Erik Gram-Hanssen.

I stedet fandt foreningen selv sine kanaler – de fleste hos Canal Digital – og samtidig kom man til at eje sit eget internet. Derved kunne man også konkurrere på prisen, som ligger under de kommercielle udbydere.

Men det var ikke uden tekniske udfordringer:

– Det første halve år var et levende mareridt, indrømmer den daglige leder, Morten Paaske. 

– Vi måtte igang med at efterse ca. 100 lokale samle-enheder, som YouSee havde efterladt i en ikke for god stand, siger han. 

Men idag kan formanden sige god for, at Morten har styr på teknikken – lokalt, vel at mærke.

– Men nogle medlemmer har stadig problemer. Hvad skyldes det?

– Et meget almindeligt problem er, at folk får stadig flere ting koblet op på internettet derhjemme. 

Hvor hver person for 2 år siden havde 2 enheder i gennemsnit har man nu 4-5. Derved bliver båndbredden på det trådløse wifi belastet. Så kan man opleve at internettet er langsomt, selv om vi leverer rigeligt gennem kablerne. Men det er altså et problem hjemme hos brugeren. 

– Kan det løses?

– Ja, det kan nemt løses med nogle såkaldte ekstendere, som forstærker og fordeler det trådløse wifi.

– Men nogle oplever, at f.eks. en optaget film pludselig »fryser«, selv om tv’et er forbundet med kabel…

– Ja, men det skyldes, at PlayMaker, som lever de optagne udsendelser, ikke lever op til vores forventninger. Derfor overvejer vi at skifte, hvis det ikke snart kommer i orden. 

– Kan det hjælpe, hvis man opgraderer internet-hastigheden til 600 Mbit?

– Nej, en film i højeste 4K-kvalitet bruger kun ca. 18 Mbit, så alt over 200 Mbit er unødvendigt, med mindre man er en virksomhed. Det er ren markedsføring fra konkurrenternes side, forklarer Morten, der tilbyder at hjælpe medlemmer, der har problemer.

– Og det får man ikke en regning for, bemærker formanden, som foreslår at man også læser Christiansfeldnet.dk og ikke kun læser dem, der klager på Felder Facebook. 

Henri.

Se også