Unik forskønnelse i Lunderskov skudt i gang
Af Svend Erik Brodersen
journalist (DJ)
LUNDERSKOV: Et unikt forskønnelsesprojekt i
Lunderskov er skudt i gang. Det betyder, at en gammel fredet banegårdsbygning fra 1874 får en mere fremtrædende placering i byen.
Projektet indebærer, at bygningen kommer til at ligge »midt« på en nyrenoveret og forskønnet banegårdsplads, som både rummer området foran og bagved på perronen ud til togene.
Det er Kolding Kommune og DSB, der har taget fat på arbejdet. Kommunen er startet ved Jernbanegade og DSB på perronen ud mod skinnerne.
Målet er at skabe en helhed i området med den gamle banegårdsbygning i centrum, fortæller manden bag projektets streger, arkitekt- og byplanlægger Thomas Thinghuus fra Kolding Kommune.
Ved Jernbanegade går det ud på at forvandle en gammel og utidssvarende parkeringsplads til en moderne plads til parkering for personbiler, og samtidig give plads til et moderne stoppested for de busser, som betjener byen:
Flere parkeringspladser
Ud over at hele Banegårdspladsen skal renoveres og forskønnes, så indgår der også i projektet etablering af et antal parkeringsbåse for personbiler ved Frederiksberggade syd for banegårdsbygningen.
Samlet set handler det om et spændende og helt unikt projekt, som er på vej i stationsbyens midte. Kommunen og DSB har aftalt, at en ny belægning af pladsen foran den gamle fredede banegårdsbygning udvides således, at den føres fra forpladsen videre frem til perronen ud mod ved skinnene.
Lettere passage
Samtidigt etableres der også en ny og lettere adgangsvej fra forpladsen og til og fra togene. Den skabes ved, at der lukkes op for passage mellem de to selvstændige bygningsenheder, banegårdsbygningen og det tidligere pakhus, som i øvrigt også er fredet:
– Helt konkret har vi, sammen med DSB-ejendomme udarbejdet helhedsplanen,
som vi nu udmønter i prak-
sis, fortæller Thomas Thing-
huus.
Ud over forskønnelsesprojektet på pladsen foran banegårdsbygningen bidrager DSB til projektet med nye belægninger bag på perronen, som helt matcher med forpladsens belægning.
DSB flytter også billetautomaten på perronen til en mere for kunderne hensigtsmæssig placering. Og der vil også indgå en ny cykelparkering i projektet.
– I forbindelse med renoveringen bliver vi dog nødt til at lave nogle spærringer både hen over Banegårdspladsen og i de tilstødende gader. Men da det jo handler om et centralt sted i byen med meget trafik, så vil vi forsøge at udføre arbejdet i mindre etaper, og dermed afhjælpe de værste gener, fortæller Thomas Thinghuus.
Bortset fra lidt småreparationer indeholder projektet ingen umiddelbare bygningsarbejder på den gamle fredede banegårdsbygning.