80 år siden den store togulykke
Af Svend Erik Brodersen
LUNDRESKOV: Lørdag den 13. juni 1942 et par minutter over midnat, skete der på Lunderskov station en voldsom togulykke, som kostede tre mennesket livet, mens én blev hårdt kvæstet. Ulykken blev omtalt på forsiden af Kolding Folkeblad den 15. juni.
Her ses hvordan det store damplokomotiv litra R ved det voldsomme sammenstød havde boret sig ind det holdendes godstogsvogne og lagt over på resterne af den totalt knuste kupévogn, hvor de tre dræbte opholdt sig. (Foto lånt af Lars Ole Hansen, Andst.)
Ulykken skete ifølge avisen nær ved broen, der fører ”Buen” over banen.
Et tysk godstog var netop ankommet fra Vamdrup, og var ved en fejltagelse standset op for at indtage vand fra en vandpost i den sydlige ende af stationen, i stedet for som sædvanligt at køre længere frem til en vandpost i den nordlige ende.
Den uheldige standsning betød, at den sidste ende af det tyske godstog ikke var kommet så langt frem, at kontakten i skinnerne, som satte indkørsel signalet fra Vamdrup på stop ikke var passeret.
Da den vagthavende og sikkerhedsansvarlige overtrafikassistent på stationen opdagede dette, løb han straks frem til toget for hurtigt at få det til at køre længere frem, så den sidste godsvogn kom forbi kontakten og dermed satte signalet mod Vamdrup på stop.
Men formentligt på grund af sprogvanskeligheder trak det ud med at få toget flyttet længere mod nord.
Skæbnesvanger fejl
Alt i mens denne proces var i gang, blev der ved en fejl meldt tilbage til Vamdrup station, at det tyske godstog var vel ankommet til Lunderskov. Det betød, at Vamdrup station i god tro afsendte et efterfølgende godstog mod Lunderskov. Men desværre var banen endnu ikke fri. Da toget ankom til Lunderskov bragede det ind i bagenden på det tyske godstog.
Ved sammenstødet borede togets store damplokomotiv, litra R, sig ind under de holdende godstogs vogne, så de slyngedes højt op i luften.
Kolding Folkeblad beskrev ulykken således:
”Den bagerste vogn i det holdende tog, en ældre Kupévogn, blev fuldstændig knust. Siderne blev revet af og Bufferne boredes ned i Jorden. Næst- og tredjesidste vogne – to Godsvogne blev slynget over den bagerste Vogn og begge Vogne endte oven paa Lokomotivet. Her blev de hængende og maatte skilles ad, for at kunne bringes ned på Jorden igen”
Dræbt på stedet
En 30-årig hjælpebremser blev slynget op på lokomotivet, hvor han kom i klemme ved skorstenen, og blev dræbt på stedet. Også to tyske soldater blev dræbt øjeblikkeligt. Den tredje tyske soldat blev hårdt kvæstet, men overlevede. Avisen berettede videre:
”Det voldsomme brag fra Sammenstødet vækkede det meste af den lille Stationsbys beboere. Hurtigt samlede det meste af Byen sig. Ligesom Læge Ørberg blev tilkaldt”.
Formentligt på grund af krigens mørkelægning opdagede togets fører for sent det holdende godstog til at han kunne nå at bremse op.
Ansvaret for ulykken blev blev i første omgang placeret hos den vagthavende overtrafikassistent.
Han blev derfor straks suspenderet fra sikkerhedstjenesten, men kom dog senere tilbage til sikkerhedstjenesten. Formentligt fordi ansvaret for ulykken alligevel ikke kunne placeres hos ham. Det har ikke kunnet findes noget skriftligt om, hvor det egentlige ansvar for ulykken, som kostede tre mennesker livet, blev placeret.