Så fræser BaneDanmark igen skinnerne

Specialtoget arbejder mest om natten og kan høres her lokalområdet natten mellem 16. og 17. marts – og natten mellem 27. og 29. marts. (Foto: Banedanmark)

LUNDERSKOV/VAMDRUP: Hvis du pludselig i en sen nattetime hører og ser en stor, gul tingest trække sig hen over skinnerne med små gnister under bugen, så bliv ikke bange. For det er nok bare Banedanmark, der fræser skinner.

Her i lokalområdet fræses der nemlig skinner på stækningen Tjæreborg-Lunderskov-Kolding allerede natten mellem 16. og 17. marts. Derefter følger strækningen Kolding – Lunderskov – Vamdrup den 27.-29. marts. Og arbejdet forventes at medføre en del natlig støj.

Genanvendelse
Skinnefræseren er et specialtog, der fræser, høvler eller sliber skinnerne – alt afhængig af, hvad der er behov for. Den bevæger sig hen over skinnerne med meget lav fart, mens den fræser revner i skinnerne væk.

Fræsearbejdet kaster også store mængder jernspåner af sig. Men som en del af Banedanmarks arbejde for bæredygtighed bliver der sørget for, at metalresterne ikke går til spilde:

– På en nats arbejde kan skinnefræseren fræse op til tre ton jernspåner bort fra skinnerne, som automatisk bliver samlet op og herefter kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden de bliver genanvendt, fortæller Pernille Skovrup, sektionschef i Banedanmark.

Arbejder om natten
For at genere togdriften og dens passagerer mindst muligt arbejder skinnefræseren om natten. Om dagen bliver den store såkaldte metalokse renset og får sig et hvil, for at blive gjort klar til næste tur på skinnerne:

– I Banedanmark skal vi holde skinnerne trimmede og kampklare på en måde, så togtrafikken forstyrres mindst muligt. Derfor arbejder skinnefræseren mest om natten, hvor den rigtig kan blive sluppet løs på skinnerne uden at genere dem, der rejser med toget, siger sektionschef Pernille Skovrup.

Skinnefræseren støjer, mens den arbejder. Klargøringen af fræsetoget kan også afgive noget støj for naboer, der bor tæt på togets standplads, fortæller Penille Skovrup.
/bro

Se også