Tonen kan være hård overfor kassedamen når kunder afreagerer
Det er værst i de større byer, når kunder er pressede af tiden.
”Vi oplever også hos os, at der bliver talt grimt til kassedamen, men problemet er nok ikke så stort i Christiansfeld sammenlignet med i de lidt større byer,” vurderer butikschef i Fakta, Kim Bjærre.
Avisen er på besøg i Fakta i Christiansfeld på foranledning af et debatindlæg fra Hanne Mathiasen, der er formand for HK Handel.
Hun siger bl.a.:
”Hvis du skal ud at handle i dag, vil du formentlig møde nye ansigter i butikkerne. I disse dage starter nemlig en masse nye elever på deres elevpladser rundt om i Sydjylland. Jeg husker stadig min egen første dag som elev i Brugsen, hvor jeg er udlært for mange år siden. De våde håndflader, alle tallene i hovedet, en del fumleri med varerne. Men dengang havde kunderne lidt mere tid til rådighed, og jeg blev mødt med venlighed og tålmodighed.
Sådan er det desværre ikke altid længere. En undersøgelse fra HK Handel viser, at 80% af alle butiksansatte har oplevet at blive talt grimt til gennem det seneste år. 14% af dem er sågar blevet truet med vold. Det er helt uacceptabelt.”
Tonen kan være hård
”Eleverne kan have svært ved at distancere sig fra kritikken,” forklarer Kim Bjærre og fortsætter, ”de tænker ikke i situationen over, at det fx. er Fakta logoet, der bliver skældt ud på og ikke dem personligt.” Han medgiver, at tonen kan være hård, og at der hurtigt kan opstå en konflikt.
”Vi forsøger at klæde eleverne på, og vi tager en dialog med eleven efterfølgende omkring en negativ situation,” fortæller Kim. Samtidig får elever over 18 år også en uddannelse i konflikthåndtering.
Kim Bjærre understreger, at det er de få, der desværre skaber problemer. Og så har tidspunktet på dagen betydning. ”Myldretid, ulvetimen og tidspressede kunder kan gøre, at en situation eskalerer,” forklarer Kim. ”Uden at det skal være en undskyldning,” tilføjer han.
Fakta i Christiansfeld har for øjeblikket to mesterlære-elever, der har været elever i et år på nuværende tidspunkt, og som har yderligere to år tilbage af deres forløb.
”Så kære butikskunde, tag nu godt imod de nye på arbejdsmarkedet. Før du eksploderer eller bliver nedladende, så tænk på, hvis det var dit eget barn eller barnebarn, der sad der ved kassen. Eller dig selv som 17-årig. Og find så lige den gode, gammeldags høflighed og respekt frem. Den har vi alle fortjent at møde, og den gør verden til et rarere sted,” afslutter Hanne Mathiasen sit debatindlæg.
Bliver til 365Discount
Det er nu 10-15 år siden, at Fakta erstattede den tidligere Brugs, der lå i Christiansfeld. Brugsen gik konkurs efter blot 2-3 år.
I løbet af det kommende efterår bliver Fakta til ”365- Discount”. Det er en helt ny kæde under COOP med et bredere sortiment. Således kommer der 800 flere varer til discountpriser.
”365-Discount kæden har allerede vundet tre ud af fem prissammenligninger i år og er blevet nummer to i de andre,” slutter Kim Bjærre og glæder sig til den nye udfordring som butikschef.