Arla melder om en svær balancegang i et ’nedadgående marked’

Arla ejes af 8.500 landmænd, der leverer mælk til koncernen. Det har det stor betydning for deres mælkepriser, hvordan det går. Og udviklingen påvirker også arbejdspladserne på det store mejeri i Christiansfeld.

Arla har nedjusteret forventningerne til omsætningen for hele året, efter at der har været fald i omsætning og indtjening på en række områder.

Nu forventer man ”kun” 13,2-13,7 milliarder euro og forventer at levere et overskud på 2,8-3,0 procent af omsætningen.

I første halvår af 2023 havde Arla en stigning i omsætningen på 10,7 pct., men overskuddet blev kun 1,5 pct., hvor det sidste år var 3 pct.

Arla-koncernen havde en omsætning på 7.067 millioner euro i første halvår af 2023, sammenlignet med 6.382 mio. euro i 2022. Stigningen skyldes dog prisstigninger i Arlas retail- og foodservice-segmenter.

Omsætningen for brandede produkter steg med 6,9 procent. Lurpak alene steg med 7,2 pct. og Arla-brandet med 3,6 pct.

Faldende mælkepriser

Prisen på Arlas mælk steg ligesom andre varer til det højeste nogensinde i 2022. Men det førte til større konkurrence fra andre produkter.

“Det lykkedes os dog at beskytte vores relative markedsandele mod vores konkurrenter, og jeg er glad for, at vi som planlagt var i stand til at sikre koncernens indtjening, en konkurrencedygtig mælkepris og halvårlig efterbetaling til vores andelshavere på 1,0 eurocent/kg mælk,” siger Arla Foods’ adm. direktør, Peder Tuborgh.

Arla nåede et nettoresultat på 103 millioner euro eller 1,5 procent af omsætningen i første halvdel af 2023.

Brands under pres

I flere år har der været høj vækst i Arlas brandede produkter. Men forbrugerne har nu ændret vaner, og det betyder et fald for Arlas strategiske brands på -6,0 procent i første halvår af 2023.

Heraf skyldes den ene procent, at Arla har måttet sælge sin russiske forretning pga. Ukraine-krigen.

“I løbet af første halvår af 2023 oplevede vi fortsat et inflationspres, der resulterede i, at forbrugerne bevægede sig mod discountkanaler og private label-produkter, hvilket lagde et pres på vores brandede produkter,” fortæller Arlas CFO, Torben Dahl Nyholm.

Vækst i Starbucks

I Europa lykkedes det nogle få brands at opretholde en stærk volumenvækst. Starbucks™-forretningen voksede med 21,6 procent og Arla®Protein med 51,6 procent.

Men hvor man i første halvår af 2022 havde en volumevækst på 19 pct., røg man i 2023 ned på -1,8 procent.

Arla forventer dog positiv vækst igen i andet halvår.

Vækst i Europa

I Arlas europæiske forretningsområde steg omsætningen med 15,4 procent til 4.081 millioner euro sammenlignet med 3.535 millioner euro i samme periode sidste år.

Men omsætning i volumen faldt med 5,7 procent.

Vækst i verden

Arlas forretningsområde International leverede også en omsætningsfremgang på 3,6 procent til 1.243 millioner euro. Det skyldes især stigende priser, som dog blev modvirket af fald i valutaernes værdi.

I afdelingen Arla Foods Ingredients steg omsætningen som forventet med 10,8 procent til 513 millioner euro sammenlignet med 463 millioner i samme periode sidste år.

Arlas Global Industry Sales-forretning havde en stigning i første halvdel af 2023 på 33,1 procent sammenlignet med første halvdel af 2022. Og pulverprodukter oplevede den største stigning. Volumenerne steg med 20,5 procent i forhold til ultimo 2022.

Forventninger til 2023

“Vi forventer, at inflationen og dens indflydelse på forbrugsmønstrene fortsat vil præge resten af 2023. Vi forventer dog, at en stigning i den underliggende kategorivækst vil bidrage til et langsomt opsving i væksten for brandede produkter,” siger Arla Foods’ adm. direktør, Peder Tuborgh.

Se også