Ny ringvej syd om Kolding vil aflaste trafik
Ringvej Syd skal aflaste trafikken gennem byen og samtidig understøtte byudviklingen i Vonsild og Dalby, når den er fuldt udbygget.
Kolding Kommunes borgmester, Knud Erik Langhoff (K), og formanden for Plan og Teknik, Jakob Ville (V), tog onsdag det første spadestik til en ny ringvej syd om Kolding.
Den første etape af Ringvej Syd vil især komme beboerne i de nye boligudstykninger syd for Vonsild til gode, og der er udsigt til mindre trafik gennem Vonsild by.
– Den sydlige del af Kolding er i en rivende udvikling med rigtigt mange nye boliger, især sydøst for Vonsild. Vi forventer, at den udvikling kommer til at fortsætte, og samtidig ser vi et stort pres på trafikken i Kolding by, især i myldretiden. En sydlig ringvej er derfor helt nødvendig, hvis trafikken fortsat skal glide, mener borgmester Knud Erik Langhoff (K).
Også formand for udvalget Plan og Teknik Jakob Ville er begejstret:
– Det er en kæmpestor milepæl, vi passerer nu. Og så ser jeg frem til, at vi forhåbentligt inden for en kortere årrække kan realisere etape to, så vi kan indkassere hele gevinsten ved en ny ringvej og skabe bedre plads til trafikanterne i Kolding by, siger Jakob Ville.
Når Ringvej Syd er helt færdig, skabes der en genvej mellem Stenderuphalvøen og motorvejsnettet.
Fra rundkørslen
Første etape af Ringvej Syd kommer til at gå mellem Vonsildvej i rundkørslen ved Ødisvej og slutter ca. 2,1 km mod nordøst, hvor ringvejen tilsluttes fordelingsvejen ved den kommende boligudstykning øst for Dalby Møllebæk.
Ringvejen bliver en tosporet vej med mulighed for en cykelsti senere.
Første etape af Ringvej Syd forventes at stå færdig i slutningen af 2025. Tidsplanen for den resterende del af Ringvej Syd afhænger af, hvornår Byrådet afsætter penge til at færdiggøre projektet. Der er afsat 84 mio. kr. til første etape af Ringvej Syd.
Vejbyggeriet vil i perioder påvirke den eksisterende trafik, men kommune vil undervejs informere.
Det er Arkil A/S, der har entreprisen på ringvejen, mens Systra Danmark A/S er rådgiver på opgaven.
Længe undervejs
Projektet har været undervejs længe. Prisen for denne første etape er alene budgetteret til 84 mio. kroner. Og så har det været nødvendigt at omprojektere undervejs, fordi grundvandet flere steder står meget højt.
For Arkils projektchef Kjeld Rasmussen var der da heller ingen tvivl om, at det gjaldt om at komme i gang med det samme, da kontrakten med Kolding Kommune var på plads.
– Det er jo ikke til at vide, om den kommende vinter bliver lige så våd som den forrige. Så nu gælder det bare om at udnytte det gode vejr, siger han.
Andet end asfalt
Forude venter der Kjeld og de ca. ti andre Arkil-medarbejdere, der bliver fast knyttet til projektet, et anlægsarbejde af betragtelige dimensioner. Udover de 2,4 km vej skal der anlægges 400 meter dobbeltrettet cyklesti, en helt ny rundkørsel, tre faunapassager, to regnvandsbassiner og afvanding langs hele ruten.
Den første milepæl bliver de 400 meter vej og dobbeltrettet cykelsti, der forbinder Sjølundvej med hovedvej 170. Som det er nu, skærer Sjølundvejen igennem byggepladsen, hvilket er med til at sinke arbejdet.
– Med den på plads kan vi for alvor komme derudaf. Så det håber jeg på, at vi når hen mod slutningen af året, siger Kjeld Rasmussen.