Vi er på vej på børneområdet

LÆSERBREV: Vi er stolte af den pædagogiske kvalitet, vi har i vores daginstitutioner og folkeskoler. Når vi ser på normeringerne i daginstitutionerne og de resultater, vores folkeskoler skaber, så er vi ikke i tvivl: Det er kommunens engagerede medarbejdere, der leverer de flotte og vigtige resultater.
Men kvaliteten kan ikke fastholdes uden at tilføre midler. Derfor har det igen i år været vigtigt for SF at prioritere børneområdet.
I budgettet er der afsat 1,5 mio. kr. til daginstitutionerne – og derudover skal området selv finde yderligere 1,5 mio. kr. til normeringer. Det er et lille skridt i den rigtige retning, men slet ikke nok, hvis vi skal fastholde kvaliteten, skabe gode børneliv og sikre trygge overgange til skole.
Midlerne giver et nødvendigt løft her og nu, men vi skylder både børn, forældre og medarbejdere en langt mere ambitiøs investering i dagtilbuddene. Som en del af en langsigtet strategi investerer vi i flere vuggestuepladser, så familierne får de pladser, de har brug for. Vi begynder i Lunderskov, hvor presset er størst – for stærke fællesskaber er fundamentet for gode børneliv, og det kræver trygge rammer i hverdagen.
Folkeskolen skal være forældrenes førstevalg. Det kræver en folkeskole, der kan mere – for flere. Derfor er der tilført 3 mio. kr. i 2026 og derefter 7 mio. kr. årligt til en styrkelse af de specialiserede indsatser.
Midlerne skal blandt andet bruges til at hjælpe de elever, der i dag kæmper med skolevægring – både i folkeskolen og på specialområdet.
Men ligesom på daginstitutionsområdet gælder det også for folkeskolen: Fastholdelse og udvikling af kvalitet kræver kontinuerlige investeringer. En god folkeskole kan ikke stå stille – den skal hele tiden styrkes, hvis vi både skal sikre høj faglighed, trivsel og stærke fællesskaber. Det er en nødvendighed, hvis vi skal have en folkeskole, der kan tiltrække og fastholde børn og forældre – og som samtidig løfter de dygtigste og favner de mest sårbare.
Stærke fællesskaber dannes dér, hvor man lever. Målet er både at have specialiserede tilbud til dem, der har brug for det – og samtidig sikre, at flest mulige børn kan blive i eller vende tilbage til deres lokale folkeskole tæt på vennerne. Derfor afsætter vi også midler til at styrke indsatsen mod skolevægring, til samspillet mellem special- og almenområdet samt ordblindeområdet – så fællesskaberne styrkes, og børnene får bedre muligheder for at blive en del af dem.
Vi havde gerne set, at der blev afsat mere til børnene – både i daginstitutioner og i skoler. Men vi tager de skridt, der er mulige nu, og vi bliver ved med at presse på for de næste. For børnene fortjener en barndom med tryghed, trivsel og stærke fællesskaber – og forældrene skal have tillid til, at daginstitutioner og folkeskoler giver deres børn de bedste muligheder i livet. Det er fundamentet for trivsel, kvalitet og stærke fællesskaber.