Kolding imod ny bro fra Stenderuphalvøen
Borgmester Knud Erik Langhoff opfordrer politikerne til at tænke sig godt om, før de bygger en motorvej og bro over det naturskønne område.
Efter at have gennemført en analyse peger Vejdirektoratet på en ny bro over Lillebælt syd for Middelfart. Det vil betyde et vejanlæg hen over Stenderuphalvøen i Kolding Kommune. Men det bakker hverken Kolding Kommune eller Trekantområdet op om, slår borgmester Knud Erik Langhoff fast.
Vejdirektoratet har analyseret seks mulige nye linjeføringer over Lillebælt og slår fast, at ”en vejforbindelse syd om Middelfart er den løsning, der giver de største trafikale gevinster, når man ser på sparet rejsetid og kørselsomkostninger”.
Løsningen syd om Middelfart sender trafikken fra E45 syd om Kolding og tværs over Stenderuphalvøen, hvorfra selve broen skal løbe syd for Fænø og gå i land syd for Middelfart.
Vejdirektoratet fortæller dog også, at forligskredsen i Folketinget bag Infrastrukturplan 2035 har sat det videre analysearbejde af linjeføringen på pause, fordi man afventer forundersøgelserne af en Als-Fyn-forbindelse, som forventes færdige ved udgangen af 2024.
Tænk jer om!
– Jeg håber, folketingspolitikerne tænker sig rigtig godt om i den pause, de nu har givet sig selv, før der kommer en endelig beslutning om en linjeføring. Det er meget vigtigt for mig at slå fast, at Kolding Kommune ikke bakker op om en løsning, der skal gå hen over Stenderuphalvøen, understreger borgmester Knud Erik Langhoff fra Kolding Kommune.
– Halvøen er en naturperle, som både er et Natura 2000-område og et habitat. Dertil kommer, at der er store kulturværdier bl.a. forbundet med Skamlingsbanken. Det vil være helt forkert at ødelægge dette enestående område med masser af trafik, pointerer Knud Erik Langhoff (K).
Nabokommuner vil have bro nord på
Og det er ikke kun Kolding, der foretrækker en anden linjeføring. Trekantområdet Danmark, der er en sammenslutning af kommunerne Kolding, Vejle, Fredericia, Middelfart, Vejen, Billund og Haderslev, ønsker, at en kommende Lillebæltsbro skal ligge nord for de nuværende to broer.
Den løsning er også en af de seks løsningsmuligheder, som indgår i Vejdirektoratets analyse (Se kortet nederst på siden).