FDM protesterer imod kommuners P-betaling

Turister er glade for gratis parkering i mindre byer som Christiansfeld.

Kommunerne tjente i 2023 over en milliard kroner på parkerings-afgifter. Og det er for urimeligt, mener FDM. I Christiansfeld glæder de mange turister sig over, at de ikke jagtes af p-vagter.

De 792 millioner kroner kommer fra betalingsparkering og beboerlicenser, mens de 289 millioner kroner kommer fra parkeringsafgifter.

Dermed er kommunernes bruttoindtægter fra parkering på 10 år vokset med knap 300 millioner kroner.
København skovler alene 649 millioner ind på bilisternes parkering. Dernæst følger Aarhus, Frederiksberg, Aalborg og Odense, som alle øgede deres p-indtægter i 2023.

Men FDM er ikke tilfreds – på bilisternes vegne.

Ulovligt og urimeligt

FDM har fx indbragt Helsingør Kommunes betalingsordning for Ankestyrelsen, som i øjeblikket behandler sagen. 57 kommuner har i dag parkeringskontrol og 25 betalingsparkering.

Ulovligt og urimeligt

”For nogle kommuner er det en belejlig indtægt, der bruges til at betale udgifter, der intet har med bilister eller infrastruktur at gøre. Kommuner må kun indføre betalingsparkering af trafikadfærdsregulerende årsager,” siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange.

Tidligere har Bornholms Regionskommune i to omgange forsøgt at indføre betalingsparkering med det formål at få et provenu, og sidste år indførte Helsingør Kommune betalingsparkering. Også Silkeborg Kommune ønsker at udvide sin betalingsordning.

”Det går naturligvis ikke, at det er bilisterne, som må holde for, når der skal findes ekstra penge. Det er et ulovligt formål,” siger Dennis Lange og tilføjer:

”De seneste års eksempler på kommuner, der med åbne øjne bryder loven, rejser spørgsmålet, om kommunerne overhovedet skal have lov til at have betalingsparkering.”

Turister er glade for p-frihed i Christiansfeld

I Christiansfeld udtrykker mange turister glæde og beroligelse over, at de kan parkere uden at frygte parkeringsbøder, mens de i ro og mag ser verdensarvs-byen.

Kommunen anlagde i forbindelse med godkendelsen af Christiansfeld som verdensarvs-by en ny stor p-plads i udkanten af byen. Den benyttes dog meget lidt, idet turisterne finder steder at parkere tættere på centrum. Den nyanlagte p-plads bruges i stedet af en del autocampere, der kan benytte toilettet her – hvis det da ikke er aflåst, som det uheldigvis har været i en del af turistsæsonen.

Det har da heller ikke skabt problemer, at kommunen her undlader at opkræve afgifter.

Det eneste trafikale problem, der opleves, er, at bilisterne kan have svært ved at komme forbi hinanden på den smalle Lindegade. Her har kommunen bevidst indskrænket vejbredden med træer og brosten. Og her kunne de trafikale problemer let løses ved at indføre ensretning af kørslen fra centrum mod øst.

Se også