Merrild Kaffe opstod i Kolding

Men i dag ejes Merrild Kaffe af Italiens førende kaffeproducent Lavazza.

Vera og Møller Merrild drev denne købmandsbutik på Enevold Sørensens Vej 18 i Kolding. På grund af deres kafferister i kælderen og dygtig mrkedsføring voksede butikken og Merrilds kaffe blev Danmarks mest udbredte kaffe. Hvert år skænkes der nu en milliard kopper Merrild-kaffe.

I starten af 1960’erne anskaffede Møller H. Merrild sig en kafferister og begyndte at eksperimentere med kaffeblandinger i fyrrummet under sin købmandsbutik i Kolding.

Merrild var kun 26 år, da han sammen med sin hustru Vera åbnede købmandsbutikken i 1956.
De var fremsynede og indførte nye forretningsmetoder som uddeling af løbesedler, slagtilbud og selvbetjening.

Merrild var god til markedsføring. Her ses kaffepigerne.

Merrilds blandede forskellige typer af kaffebønner, så de kunne tilbyde forskellige varianter af kaffe. Med løssalg direkte fra sækken kunne kaffen sælges til konkurrencedygtige priser, og kunderne kunne købe ind efter vægt.

Fabrik i Kolding

Kaffefirmaet Merrild Kaffe begyndte at udvikle sig i 1962, hvor Møller Holdflod og Vera Merrild også åbnede en eksklusiv kaffespecialforretning i Middelfart.

I 1969 flyttede Merrild Kaffe sin produktion til en nyopført fabrik med kafferisteri på Lærkevej i Kolding.
Merrild Kaffes egne forretninger blev lukket sidst i 70’erne, hvor man kun kunne købe kaffen i bagerbutikker, men senere også supermarkeder i vakum indpakning.

I 1979 solgte Vera og Møller Merrild deres succesrige virksomhed til den hollandske koncern Unilever. I 2011 lukkede Unilever produktionen på Lærkevej i Kolding og virksomheden rykkede til Middelfart.
Hvert år skænkes der nu omkring en milliard kopper Merrild-kaffe.

Merrild har øget sine markedsandele gennem nye kaffekategorier som instantkaffe, hele bønner og kaffekapsler.

Merrild stod også for den allerførste TV-reklame i Danmark – med postbuddet herover.

Lavazzas historie

For ti år siden blev Merrild Kaffe overtaget af den italienske kaffegigant Lavazza, som er 130 år.

Luigi Lavazza arvede i 1895 sin fars butik med italienske specialiteter. En af disse specialiteter var hele grønne kaffebønner, som folk selv kunne riste derhjemme. Hjemmeristningen gik ikke altid så godt, hvilket drev Luigi Lavazza til selv at eksperimentere med at riste kaffebønner. En dag, efter at have smagt den ristede espresso bønne på fabrikkens laboratorium og senere en ringere kop på en lokale café, besluttede han at riste bønnerne selv. Han kom dem i pose, skrev sit navn på – og brandet Lavazza var skabt.
I 1927 oprettede Lavazza familien et aktieselskab og begyndte at erobre Torino-området med deres kaffevogne og opfindsomme markedsføring.

Luigi Lavazza indførte kaffeposer med to papirlag for at fastholde kaffeduften.
Den nye indpakning gjorde det muligt for husstandene at købe kaffe i større mængder.

Merrilds 60 års jubilæum fejres den 21. september med en fest for alle ansatte, repræsentanter fra Lavazza-familien og virksomhedens ledelse fra Torino.

Se også