Festligt 50-års jubilæum på Kongsbjergskolen
TIDSREJSE: Eleverne har i sidste uge arbejdet på tværs af årgange med de emner, der interesserede dem. Det fortæller lærer Karen Brundin om i denne artikel.
Af Karen Brundin, lærer Kongsbjergskolen
I år fejrer Kongsbjergskolen i Lunderskov 50 år, og fejringen har fundet sted i form af en tidsrejse, der er løbet af stablen i uge 39, hvor alle elever har arbejdet på tværs af fag og klasser.
Dørene blev åbnet for byens børn og forældre torsdag den 26. september, hvor skoleleder Trine Alting Højfeldt bød velkommen i næsten tørvejr og talte om positive indtryk fra dagen og ugen.
Skolechefen Karen Mortensen talte ved flagstang-en om sin skolegang og om, hvad det betyder for os at have så engageret et lokalsamfund, som vi har, mens seje elever fra indskolingen sammen med pedellen Kenneth hejste flaget.
Lokalpolitikere
Lokalpolitikerne Birgitte Kragh og Jan Schjerning, som begge har været en aktiv del af skolens forældregruppe gennem mange år, deltog aktivt i indvielsen af Kongsbjergpælen – og gave- og kaffebordet med hjemmebagte kager.
Der var stuvende fuldt omkring kagebordet, som forældrene havde medbragt, og gaverne var bolde fra Lunderskovhallen og to flotte mooncars fra Lunderskov Open Air, som skolens børn blev utroligt glade for.
Værksteder
Forud for den forrygende fest har eleverne arbejdet på afdelingsopdelte værksteder gennem hele ugen.
Og på den faglige arena har der været noget tankevækkende til hovedet om bl.a. skolehistorie, kulturhistorie, musikhistorie og transporthistorie.
På de mere kreative værksteder har været leget med noget godt til ganen, noget musisk- og kreativt, og selvfølgelig har alle haft en dag med kropsudfoldelse og frisk luft.
Skolehistorie
I værkstedet Skolen før og nu gik Finn mandag morgen i gang med at dele postkort ud til elever i udskolingen, hvor de kunne skrive et postkort til fremtiden.
Postkortene fungerer som en del af en tidkapsel, som blev nedgravet torsdag aften til minde om vores samtid.
I vores Skolehistoriske værksted har udskolingens elever blandt andet arbejdet med at lave en fysisk tidslinje med tekst og billeder, som illustrerer skolen gennem de seneste hundrede år. En opgave, de i grupper senere præsenterede for hinanden sidst på dagen.
Det er en fremragende chance for at arbejde sammen med venner fra andre klasser og at fordybe sig historisk og kulturelt i en svunden tid, og samtidigt bliver man trænet i at fremvise et kreativt produkt, man kan være stolt af og fremlægge en viden i grupper foran nogen, man ikke kender så godt.
En elev har flere gange henvendt sig til læreren for at finde billeder af Kongsbjergskolen fra 1967, det år, vi fik en ny folkeskolelov, og en skævt smil anes, da tiøren falder, at vi skal længere frem, før der findes billeder af Kongsbjergskolen, for hvornår er man født, når man bliver 50 år i år?
Også revselsesretten har optaget rigtigt mange elever på værkstedet, ligesom kønsopdeling og ikke tvungen undervisningspligt gav plads til undrende spørgsmål.
Vind, sol og energi
I Naturvidenskabeligt værksted i Udskolingen har man flittigt undersøgt, hvordan man har brugt solens og vindens energi gennem tiderne helt tilbage til de første vindmøller. Hvorfor er der solceller på tage, og hvorfor er der vindmøller ude på markerne?
På Kongsbjergskolen er man særdeles taknemmelig for, at det kan lade sig gøre at undersøge sol- og vindkraft på denne måde med midler fra Festivalpuljen fra Naturvidenskabsfestivallen, som er blevet tildelt i år.
Det giver nogle helt anderledes muligheder for at lave en spændende og vedkommende undervisning, siger de engagerede naturfagslærere, Kirstine og Jette.
Kongsbjergpælen
Hos skolens sløjdlærer, Jørgen, har ”kongstanken” arbejdet i nogle uger, hvor han har lånt nogle af skolens ivrigste elever, som har stået i kø for at hjælpe til med at gøre klar til ugens udfoldelser. Der laves Mindesmærker. Det bliver fint med et flag til hver klasse og nogle flotte kongekroner.
Men kronen på værket er uden tvivl vores Kongsbjergpæl, som alle taler om. Den er så stor, at den nær ikke var kommet ind ad døren til sløjdlokalet. Den er ca. 4,30 over jorden, når den rager op som et hvidt fyrtårn.
På pælen har eleverne indgraveret navne på alle de børn, der går her nu.
Der er gravet et hul, der er omkring 90 cm dybt, fyldt op med sand og stumper og sten efter kyndig rådgivning af en af eleverne fra 7. b, som gør i den slags derhjemme.
Det var svært at rejse den op, fordi vinden drillede, og man lige havde glemt at sætte presenningen rundt om inden, og så måtte man sure den fast bagefter ved hjælp af kosteskafter, strips og vaterpas, og desværre regnede det, da pælen skulle indvies, men nu står den der høj og flot og vidner om de 50 år, der fejres i disse dage.
Uanset hvornår man er kommet forbi, har træværkstedet oset af energi, og duften af høvlspåner og lyden af maskiner har blandet sig på gangene med drømme om søde kaffekringler og kagemand fra Idas verden.
Musik og mode
Musik og mode er et værksted i Udskolingen, som har arbejdet med musik og mode i 70’erne ud fra et historisk perspektiv, og lærerne har flittigt delt oplevelser af egen skuffe med eleverne.
Man ser film fra dr. skole og synger protestsange fra 70’erne, og nu skal der laves bluser med batik.
Der kører musik fra 70’erne, så stemningen både går med røde sokker og med amerikansk soul.
Når 70’ernes mere frivole billeder ruller over skærmen på Skoletorvet, giver det anledning til både undren og grin fra forbipasserende.
Leg og idræt
Leg og idræt i udskolingen folder sig ud i et spændende orienteringsløb, og drengene laver senere på dagen fysisk træning, mens pigerne danser rundt på gangene til tiktok-videoer og er med til at skabe en stemning af liv og glæde.
På mellemtrinnet er der blevet arbejdet med Lokalhistorie, og børnene har lavet en hyggelig byvandring ned gennem Storegade og hen til Banegården, hvor de har snakket om bygninger og forandringer gennem tiderne.
De har også lavet tegninger af før og nu, som blev fremvist torsdag aften.
Trafik
Et andet spændende værksted på mellemtrinnet er Trafikværkstedet, hvor man har arbejdet med cykler, biler, luftfart, skibe og lege gennem tiderne.
På værkstedet finder man en kasse fyldt med bøger om transportmidler, og eleverne søger viden, skriver, tegner og laver utroligt flotte og kunstfærdige, kreative produktioner ud af pap, maling og alt mulig skrammel. Alle børn finder en plads i den kreative verden og kommer ud med noget, der er værd at vise frem.
I indskolingen har der også været gang i den på den sjove måde. Der er blevet sjippet og leget mange lege, som man gjorde inden telefonens tid, og eleverne lærer alt muligt spændende om skole i gamle dage. Ind imellem skal man lige have sig en lille lufter, så man er frisk til hele dagen på den anderledes og sjove måde.
Billedkunst
Udenfor billedkunstlokalet bydes man velkommen af et stort dannebrogsflag og balloner i mange farver. Indenfor kører en tegnefilm, børn fra indskolingen sidder ved bordene og arbejder i en eksplosion af farver med pynt til fødselsdagsbordet, og over middag skal bordene pyntes, og lagkagen spises.
Der er den roligste og rareste stemning i lokalet, hvor Elsa og Palle hygger med børnene.
I indskolingen har de også kvalitetstid på Sisses Teknologi- og transportværksted. Også vores yngste elever har dykket ned i transportens fascinerende historie gennem de sidste 50 år. På tværs af forskellige stationer i teknologiværkstedet har eleverne arbejdet med transportteknologier, der spænder fra simple mekaniske løsninger til moderne selvkørende køretøjer.
På en af stationerne har eleverne bygget egne elastikbiler. Elastikbilen har fungeret som en analogi til den klassiske motordrevne bil, Ford Escort, som var udbredt i 1970erne.
Elastikmotor
Ved hjælp af den simple elastikmotor, som skulle spændes op og derefter frigøres, oplevede eleverne den grundlæggende mekanik i en bilmotor. Dette hands-on projekt gav dem indblik i mekanisk energi og kraftoverførsel på en sjov og lærerig måde.
Der er også blevet arbejdet med koderobotter – Tesla S og selvkørende teknologi.
I den anden station var der fokus på fremtidens transportteknologi.
Her har eleverne arbejdet med at kode Beebots og Kubo-robotter til at bevæge sig præcist hen, hvor de blev programmeret til. Dette illustrerede, hvordan en moderne Tesla S fungerer, når den navigerer ved hjælp af avanceret, selvkørende teknologi. Gennem enkle programmeringsøvelser lærte eleverne at styre robotternes rute og blev introduceret til grundprincipperne bag selvkørende biler.
For at binde transportens udvikling sammen med forståelsen af energikilder har eleverne også set på en simpel generator i aktion.
Dette hjalp dem med at forstå, hvordan elektricitet produceres og bruges som drivkraft i mange af nutidens transportformer, især i de elektriske køretøjer, som vinder indpas i dag.
Alt dette og meget, meget mere sjov og læring har dannet rammen om Kongsbjergskolens tidsrejse og fejring af de 50 år.