Dråbebroen blev dobbelt så dyr som forventet i 2021
Og den nye gangbro over Omfartsvejen blev også forsinket. Krig og inflation får skylden for, at kommunen ikke kunne styre udgifterne.

Allerede i marts 2021 besluttede byrådet i Kolding at bygge en ny bro over Omfartsvejen til erstatning for Den Blå Bro.
Formanden for Plan og Teknikudvalget, Jakob Ville, og den tidligere borgmester Jørgen Pedersen kappedes om at fortælle om beslutningen.
Det viste sig dog, at det ikke var muligt at få fondsstøtte til både broen og restaureringen af Christinero. Derfor besluttede byrådet, at kommunen selv ville betale de 11 millioner kroner, som broen – dengang – var budgetteret til at koste.
Fra 11 til 16 mio. kr.
Men i løbet af 2022-23 steg priserne på byggematerialer voldsomt i kølvandet på krigen i Ukraine, så broen blev udsat.
Broen skulle nu koste ca. 16 millioner kroner.
Fra 16 til 22,7 mio. kr.
Byrådet måtte finde ekstra penge i 2024-budgettet. Men efter en udbudsrunde blev der i august 2024 underskrevet en kontrakt med entreprenørfirmaet Jorton A/S. Prisen var i mellemtiden steget til ca. 20 mio. kr.
Men så skulle broen også være klar ”sidst på foråret 2025”. Men foråret faldt åbenbart lidt sent i år, for broen skal først indvies d. 29. september kl 13.30.
Den samlede udgift for projektet forventes nu at løbe op i ca. 22,7 mio. kr. Da der kun er afsat 16 mio. kr., foreslår Plan & Teknik-udvalget, at de resterende ca. 6,7 mio. kr. finansieres af de penge, der var afsat til en salthal samt vintermateriel, idet ”det har vist sig ikke at være rentabelt at opføre denne (salthal) på grund af ændrede markedsvilkår for indkøb af vejsalt”, hedder det i forvaltningens indstilling.
Udvalget har anbefalet byrådet at godkende merudgiften.
Hvis byrådet ikke vil tage pengene fra salthallen og vintermateriel, må den tages fra andre områder indenfor Vej- og Park, som så må skære ned.